0

Verksted regning

spurt 2016-11-04 18:58:52 +0200

Hei Benny,

For 1 uke siden hadde vi bilen på vanlig service på ett Merke verksted. Vi påpekte at rattet stod skjevt og at vi gjerne skulle ha ett prisoverslag for jobben. Etter kontroll anbefalte verkstedet å bytte nedre høyre bæreledd på hjulspindel. I tillegg så observerte de at kombirem også burde byttes, inkl. løpehjul og reimstrammer. Alt i alt var dette en tilleggskostnad på 10000,-

Vi ble enige om at tilleggsarbeidet skulle utføres og at bilen skulle være klar samme dag. Underveis i jobben får vi tlf. fra verkstedet, hvor de påpeker at de hadde knukket en bolt som satt fast, og at det på bakgrunn av det ville påløpe tilleggskostnad. I tillegg så ville jobben bli forsinket, ettersom de måtte bestille ekstern hjelp med å få bolten ut. De visste ikke hvor mye dette ville koste, men påpekte at vi i utgangspunktet ikke hadde noe valg. I mitt eget hodet tenkte jeg at en bolt ikke kunne koste noe særlig mer en par hundre lapper! Dagen etter, par timer før bilen skulle være klar, får vi en sms hvor verkstedet henviser til en tilleggskost for knekt bolt på 4500 NOK. Dette fordi de måtte leie inn ekstern hjelp for å borre ut den knekte bolten. JEG BLE MILDT SAGT PROVOSERT.

Tok raskt kontakt med verkstedet og forklarte at det var urimelig at jeg ble belastet for denne kostnaden. For å korte ned historien, endte det med at vi fikk 20% rabatt på servicen i sin helhet. Vi hentet bilen, og jeg påpekte at jeg fortsatt ikke vær fornøyd med behandlingen og at jeg ville gå videre med denne saken. Vi har vært trofaste kunder ved dette verkstedet i over 11 år.

I slike tilfeller, er det rimelig å forvente at verkstedet krediterer kostnaden for selvpåført skade?

På forhånd takk.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2016-11-05 15:28:44 +0200

Dette skjedde tydeligvis ikke innenfor garantitiden. Da tenker jeg at bilen ikke var helt ny. Bolter som knekker, er dessverre ikke uvanlig etter en tid, og skyldes i like stor grad tings iboende, som mennskelig feil. Det kan skje den beste...det har skjedd meg. Når det er sagt, normalt sett er kurrant å få ut det som måtte være igjen av en bolt, jeg formoder at du har fått en forklaring på hvorfor man måtte ha ekstern hjelp. Det synes jo som dette er den kostnadsrivende faktoren her, og slik du legger frem saken, har verkstedet helt klart opplevd dette som uheldig. Samtidig er ikke beløpet så stort at det er noe poeng å benytte seg av en eventuell tabbeforsikring.

Samtidig ønsker man jo å tjene penger. Derved kommer man i en skvis, der man føler at man må velge mellom fornøyd kunde eller å tape penger. Den eksterne jobben er jo en tjeneste man har betalt for...i større eller mindre grad. At det fremstår som rådyrt, er jeg enig i, men når verkstedet møter deg sånn omtrent på halvveien...om jeg leser tallene rett....er det jo egentlig et greit kompromiss

Når du likevel ikke er fornøyd, ville jeg tatt forholdet opp med verkstedet direkte. En direkte kreditering kan sitte langt inne, men man kan jo gjerne tilby det være seg et oljeskift, eller en rimelig service neste gang....vel verdt å ta en hyggelig prat med dem...koster lite. Jeg mener jo å kunne se mye god vilje hos både deg og verkstedet. Å slå på stortromma og bruke forbrukerrådet mv for en relativt lav sum, er mulig, men koster fort både tid og penger. Om du ellers er fornøyd med verkstedet, og det ikke er et alternativ i rimelig nærhet som gjør like godt eller bedre arbeid...ville jeg nok knurret litt....og notert meg det bak øret for å slippe å komme i samme pillement en annen gang.

For egen del har jeg både hørt om, og opplevd det som er mye verre. Bla knuste et herværende merkeverksted for et unevnelig merke som begynner på V og slutter på O, frontruta på firmabilen min når den var inne på service. Dette førte man frekt og freidig på regninga....mener det dreide seg om 15000 spenn dengang. For 25 år siden var det en del penger. At man også fakturerte for bla ventiljustering uten at boltene på toppdekselet var rørt, gjorde det jo ikke bedre. Resultatet var at man mistet servicen på 300 biler av samme merke over natta...min arbeidsgiver ble mildt sagt pizzed. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Takk for bra svar og gode tips! Setter pris på det.

MB220CD gravatarbildeMB220CD ( 2016-11-17 15:13:53 +0200 )rediger
0

besvart 2016-11-07 12:29:10 +0200

Heisann. Kjedelig historie dette. En historie som nok en gang bekrefter det vi vet; nemlig at det er dyrt å ha bilen på verksted. Svært dyrt.

Det at det kan komme på tilleggskostnader på en allerede dyr service er kjedelig, men ikke uvanlig. At en bolt knekker skjer. Særlig på biler som har fått noen år på baken. Noen ganger er det noe skikkelig dritt, for å si det rett ut. Det kan være svært vanskelig å få ut den delen som sitter igjen uten å ødelegge noe mer.

Alternativet er ofte å bytte hele delen. Noe som ofte kan være kostbart. I ditt tilfelle valgte verkstedet annerledes. Sikkert ikke uten grunn.

Selvfølgelig blir det da forsinkelser og merkostnader. Her er glippen: Verkstedet burde forklart deg dette bedre / nøyere. Og i alle fall gitt en slags uforpliktende prisantyding. Slik at du hadde hatt en liten formening om merkostnaden her.

At bolten knekker er ikke verkstedet skyld. De forsøker tross alt bare å reparere bilen din og "shit happens". For å sette det hele på spissen; at du har en bil med dårlig bolt er ditt ansvar, ikke verkstedets – og dermed din kostnad.

Jeg er klar over at det kanskje ikke var det du ville høre, men det er slik jeg tolker det. Så er du jo selvfølgelig i din fulle rett til å være uenig med meg. Det er selvfølgelig bra at du fikk rabatt som "plaster på såret" for at verkstedet hadde informert deg dårlig på forhånd.

Lykke til videre med bilen - forhåpentlig med rett ratt nå!

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Takk for din vurdering Benny, det setter jeg pris på.

MB220CD gravatarbildeMB220CD ( 2016-11-17 15:14:39 +0200 )rediger

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2016-11-04 18:58:52 +0200

Sett: 37 ganger

Sist oppdatert: Nov 07 '16