Ikke et vondt ord om Toyotas hybrider, men du bør prøvekjøre grundig før du kjøper...om du har kjørt diesel tidligere, vil du opppleve at enhver bensinmotor...også en hybrid...er daue greier. Ellers er jo forbruket greit nok, jentungen har en Prius 2012 som hun klarer å lure ned mot 0,45. Med automat og adaptiv cruise er det en grei bil, også for langkjøring. Men igjen...følelsen av strikkmotor er påtrengende :-)
Jeg gikk over til diesel i en periode av livet der jeg kjørte 70.000+ i året med privatbilen, har ikke angret en dag. Hundretusen av kilometer med lave driftskostnader og et forbruk som har variert fra lave 0.4 til rundt halvliteren gir god totaløkonomi. For langkjøring er diesel kongen på haugen, både mhp komfort, men også i forhold til anvendbar kraft: med en dieselmotor fra 2 liter og oppover har du alltid nok krefter. Me ditt kjøremønster vil jeg på det sterkeste anbefale adaptiv cruisekontroll, gjerne også automat. Når du også kjører over Dovre vinterstid, ville jeg også vurdert 4x4...det gir økt sikkerhet både sommer og vinter. Hva diesel og Toyota angår, har jeg hørt mye negativt. alt trenger ikke å være sant, men jeg har bla kjørt noen titusen kilometer med både RAV4 og Landcruiser med diesel. Ingen av dem får meg til å rope hurra og klappe i hendene, speseilt RAV4 fremstår som dårlig avstemt. Merker meg også at Toyota frem til 2012 har en ESP / antispinn som ikke fungerer så bra som man burde forvente.
For egen del har jeg kjørt VAG gjennom 25 år. Det er greie biler, bla vil siste generasjon av Octavia være et godt valg for langkjøring. Golf 7 er også grei, begge har bla vesentlig bedre lydisolasjon og et bedre interiør enn tidligere. Skal du kjøre ekstremt økonomisk, kan 1,6 TDI være et alternativ, men NB, det er en motor som krever automat. !,2 og 1,4 TSI bensin turbo har faktisk også fått bunndrag og et forbruk i trakten av 0,6, men begge krever automat...om du ikke vil gire i søvne etter turene til Oslo :-) 2.0 TDI med 150 hk er mitt valg for mitt kjøremønster dengang jeg valgte bilen, med nok dreiemoment til at den også er grei å kjøre med 6 trinns manuell. Suveren ESP / antispinn, har ellers 4WD...hos både Skoda og Golf snakker vi Haldex 4 fra 2012 hhv 2013. Avslutningsvis finnes det større biler som nok kan være hakket mer komfortable ved langkjøring. Selv kjørte jeg Passat i mange år, men en tyngre og større bil har sine klare bakdeler, speseilt på vinterføre. Som nevnt innledningsvis: sett av god tid til prøvekjøring av aktuelle kandidater...du skal trives med bilen i mange år.