0

A6 Allroad 2004 - 2.5TDI

spurt 2016-10-26 00:09:02 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei, jeg vet dere har skrevet mye om denne bilen og hvilke feil disse innehar... Men jeg lurer virkelig på om det også gjelder en sen modell fra desember 2003? Fraråder du meg bilen komplett?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2016-10-26 14:26:36 +0100

I ditt sted ville jeg sjekket med et nettforum for Audi eller Audi-klubben. Generelt er allroad-versjonen noe mer problematisk enn en konvensjonell A6 Quattro, min subjektive oppfatning er at sistnevnte er en vel så god bil, som dog er kraftig undervurdert i markedet. Dyre svakheter er primært luftfjæring....der dete finnes...og kamaksler. Multilink forstilling er også spennende, ellers er det jo etterhvert gamle biler vi snakker om her da...prinsippeilt sett er det mye som kan gå i støkker. De som er noe mer skeptiske enn meg, har også angst for andre relativt dyre deler, som turbo, dieselpumpe og automatkasse. Men noe kynisk sett, om du undersøker det som undersøkes kan før kjøp og gjør en vurdering av pris vs stand, er det ikke spesielt mye "verre" å handle Audi enn andre biler. Ha imidlertid i bakhodet at dette er "dyre" biler, der det er både enkelt og fristende å "justere" speedometeret underveis.

Deler er selvfølgelig dyrt...hos merkeforhandler. Det gode er at verden er full av tredjepartsdeler, ofte er den eneste forskjellen at det ikke står "Audi" på pakka. Om du kan skru sjæl, eller har en hyggelig venn eller verkstedsforbindelse, har du et godt utgangpsunkt. Typisk holder jo kritiske deler både 2 og 300.000, da blir plutselig kostnadene pr kilometer absolutt håndterbare...igjen forutsatt at du har et alternativ til merkeverkstedet. Forøvrig sies det at jo nyere bilen er, jo bedre blir den. Om det er et skjæringspunkt rundt 2003/2004, vil jeg ikke vedde på, mener 2005 var et viktig årstall for A6.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2016-10-26 20:20:30 +0100

Takk for ditt bidrag. Forsøkt og lese og google litt,det finnes mye tråder om 2.5tdi, men mest om de typiske feilene og det er kjekt å vite men står lite om at 2003/4 av bedre enn noen av de foregående. Derimot er det en del selgere på finn.no som mener at i 2004 fikk disse bilene en ny og forbedret motor:

http://m.finn.no/car/used/ad.html?fin... http://m.finn.no/car/used/ad.html?fin...

Hvor sistnevnte kan virke som han virkelig har kontroll på hva han prater om?

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2016-10-29 20:50:55 +0100

Merker meg at det er snakk om en motor med 180 hk ja...kollegaen som fikk mange kosekvelder i garasjen med å skifte kamaksler, hadde en 150 hk. Om denne motoren virkelig er vesentlig bedre, finner du kjapt ut via Audi-klubben, der er det mange som har funnet opp kruttet flere ganger :-) Av de to bilene merker jeg meg at den svarte er opprinnelig er solgt i Rogaland...et fylke med mye veisalt og gratis salt fra sjøen i tillegg. Også en Audi har deler som kan ruste i understellet. Ser også at den svarte har ny registerreim og dynamo. Det er et pluss, dog ville jeg foretrukket en tilstandsrapport. Bil nummer to...med skiboks etc...gir et solid iinntrykk, om bare halvparten av teksten stemmer er det god sort. Dog ville jeg forholdt meg til NAF-sjekken når den foreligger...det er en klar fordel med en bil som dette. At selgeren åpenbart tar dette med dokumentasjon nøye, er et kjempepluss. Ellers er jo 100.000 en grei pris for en stor og sikker familiebil, om du ellers har økonomi til å håndtere et normalt vedlikeholdsbudsjett og bilen gjør nytta i si 5 år fremover, har du et helt greit bilhold. Kjøpte selv en Passat B5 TDI med samme kjørelengde når den var et par år gammel, den rulla 300' til og hadde vel holdt ennå om det ikke hadde vært for den berømte i....n bak svingen. Dog er både en Passat B5 med 1,9 TDI...og en konvensjonell A6 for dne sakens skyld...en vesentlig enklere bil å eie over lang tid enn en Allroad. Om jeg skulle gått for en allroad-versjon, ville jeg definitivt spurt meg for mhp motoren og luftfjæringen. Ikke minst luftfjæringen, det er kompleks leamikk som kan gi grå hår. Det positive er at dette er et forhold som synes kontrollert på den ene bilen...attpå til av et merkeverksted. Har i bakhue at en reparasjon med ny kompressor til disse greiene fort vekk koster 70.000 spenn. Derav min preferanse for A6 uten luftfjæring :-)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2016-10-29 21:13:00 +0100

Et NB: Sjekk også når registerreim mv er skiftet på bil nummer to....sannsynligvis er det gjort...

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar