0

Garanti på reparasjon Golf 7 2013

spurt 2016-10-20 21:17:01 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei. Jeg har en Golf 7 1,4 bensin 2013 modell. første gangs registrert mai 2013. Jeg importerte denne bilen selv fra tyskland og var då klar over at garanti er 2 år .Ikke 3 som i Norge. i Juni 2014 fikke jeg problem med å stoppe motoren på bilen.Jeg vred nøkkel av og fjernet nøkkel.Alt av instrument-radio-lys osv indikerte at bilen var avslått. Men jeg merket til in store forbauselse at motoren gikk.Jeg slapp clutch med bil i gir og håndbrekk på for å"2drepe motor".Jeg fikk varsel"defekt tenningslås kontakt service". Jeg kontaktet service og fikk inn bilen.De fikk ikke frem feilen og jeg vet egentlig ikke helt hva de gjorde. 2 mnd siden så skjedde dette igjen .Det kunne skje 3-4 ganger i uken etter å ha kjørt noen kilometer. Fikk bilen inn til Møller på Sandnes en gang til og de byttet noen rele og tenningslås. Det var iallefall den offisielle versjonen ders. Dette var innenfor 2 års garantitiden så jeg betalte ingen ting for dette. De preseiserte at de ikke fikk frem feilen men mente de hadde fikset det. Fikk bilen reparert den 30/9 2014. Bilen gikk greit og jekk fikk ikke frem feilen noe mer før i midten av september nå iår. Jeg bestilte reparasjon den 26/9 2016 skriftlig og fikk tid 3/10. etter en uke så ringte Møller g sa at de ikke hadde funnet feilen på de første 2 timers feilsøking og lurte på om jeg ville at de skulle feilsøke mer.Jeg mente at dette er en garant fra sist gang da dette er en såpass spesiell alvorlig feil at de burde fikset dette første gang. Kundemottaker skulle sjekke med de ansvarlige for reparasjon og jeg mente at bilen uansett måtte fikses. Den var en risiko på vegen siden den kunne kjøre etter av jeg eller kona hadde gått ut av bilen.

Etter 2 dager så fikk jeg telefon om at de hadde klart å finne feilen som var i en sentral enhet for komfort av bilen.denne kostet 5000 kroner og de måtte få fra lager i Oslo. Nå hr jeg vært i møte med ansvarlig som hevder hardnakket at dette ikke var samme feil som første gang. Tull spør du meg. Dersom en VW på ca 3,5 år med ca 20000 kilometer mellom hver gang får feil med 2 forskjellige komponenter som gjør at bilen ikke kan stoppes og kan kjøres uten nøkkel , da burde vel alle VW vært kalt tilbake? En reparasjon skal vel vare mer en nesten 2 år? Spørsmålet mitt er ..Hvordan går jeg videre fem i en slik alvorlig sak.Det er nesten litt latterlig at de skyver ansvaret på at de ikke fikset denne feilen i garantitiden over på meg. Lurer på å gå litt ut i media å få denne saken ut blant offentligheten. Jeg er elektronikkmann og bil mann. Jeg vet hvordan et rele fungerer og hvordan en tenningslås fungerer. Tips til videre ... (more)

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2016-10-24 12:34:41 +0200

Hei. Siden bilen er kjøpt i Tyskland gjelder tyske kjøsregler om ikke du har en garanti fra selger om som utvider reklamasjonsmuligheten. Når det gjelder reparasjonen er det reparatøren ansvar. Om du har noe å hente, er ikke godt si uten at begge parter er hørt. Med litt mer fyldig dokumentasjon, helst skriftlig klage til verkstedet og verkstedets svar, kan klage til Forbrukerrådet være en mulighet. Klageskjema og mer informasjon kan du finne på www.forbrukerradet.no eller www.kna.no. Hilsen KNAjurisen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2016-10-24 21:43:39 +0200

Et tilleggspunkt: Møller gikk ut med brask og bram for flerfoldige år siden, og innførte tre års garanti på reparasjoner og deler...rett nok med en form for beløpsgrense...men likevel. Premissene for dette kan du sikkert få hos Møller Bil Sandnes, eventuelt hos Møller Teknisk. Det springende punktet her er tolkningen av hva som er hva i tilknytning til garantireparasjonen. At du ikke har garanti på "boks nummer to" som ikke er skiftet tidligere, er så sin sak, men jobben er som er utført, har åpenbart ikke ført frem til mål. Som et minimum burde jo dette betinge en splitting av regningen der man dekker arbeidspengene.

Forøvrig har jeg opplevd Møller Bil i Sandnes som en svært positiv samarbeidspartner gjennom mer enn 25 år. Dog har det jo vært en gjenganger at kunder med importbiler opplever problemer i det norske markedet. Har selv opplevd god kundestøtte på to bruktimporterte biler opp gjennom årene i Sandnes, jeg ville nok som en del av klageprosessen tatt en seriøs samtale med Møller Bil Sandnes og bedt dem om hjelp til å løse saken på en for begge parter bedre måte. Ellers er det som svaret over sier, forbrukerrådet er en fornuftig vei å gå. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar