Tørrt og MØRKT skal være lurt...sier de som selger dekk...Ellers leste jeg en artikkel for ikke lenge siden, der en dekkmann mente dekk som var lagret slik, meget vel kunne brukes etter mange, mange år. Mange anfører tallet "5" som et skjæringspunkt, for min del ville jeg nok lagt mer vekt på å vurdere dekkene jeg hadde foran meg, enn datostemplingen...produksjonsår mv er preget på siden av dekket. Ha også i bakhodet at det er forskjell på dekkmerkene..."merkevare" er best, også etter X år.
Det er ikke så komplisert som det kan høres ut...det viktigste er at de ikke er knallharde. Du kjenner lett forskjell på de dekkene du har på bilen nå...og eventuelt knallharde dekk. Er du usikker, lån med et av hver og ta en tur innom en forhandler. Alternativet er å prøve dem på bilen...harde dekk har dårlig grep. Det merker du...bokstavelig talt...sørg for å prøve en forsiktig oppbremsning på våt vei. Ellers regner jeg med at prisen er i trakten av gibortpris...dekk som presumptivt har begrenset levetid, bør ikke være dyre...