0

testing av biler for trekking av campingvogn/hengere

spurt 2016-10-19 12:00:08 +0200

anonym bruker

Anonym

hei. ser aldri at noen biler blir testet som trekkvogn for hengere/campingvogn. tenker da spesielt på trekkevne og forbruk. også vedrørende forbruk mellom bensin og diesel, men også hva som er mest fornuftig i forhold til miljø/forbruk og drivstoffpris. Hva da med elektisk bil og campingvogn i fremtiden??

Mvh

Tor Aril Torve

t.a.torve@gmail.com

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2016-10-26 14:58:18 +0200

Det har du rett i, og i disse dager er jo dette svært så aktuelt, kfr at Tesla angivelig har "testet" Model X med rimelig tungt slep. Dessverre er det garantert et stort gap mellom en slik "test", og den virkeligheten du vil oppleve om du henger på en sjampingvogn på et par tonn og legger i vei oppetter vestlandet. Når det står med små bokstaver i skrytet fra elbilfantastene at "rekkevidden går ned til det halve" er jo det greit nok...det innebærer at du må ha "ladepause" og en laaaaang tissepause etter si 150 km med dagens heftigste Tesla. Det som er verre, er at halvert rekkevidde også medfører dramatisk forhøyet strømtrekk og derav høyere termiske belastninger. Hvordan dette påvirker levetiden for drivlinjen, er det ingen som vet noe som helst om på lang tid ennå. Det eneste vi vet med sikkerhet, er at det opp gjennom årene har vist seg at slett ikke alle bilfabrikanter evner å designe drivlinjer som fungerer over tid med henger...bla mange automatkasser tenderer til å bli ekstremt varme ved økt belastning.

Egen erfaring, etter 40 år bak rattet som både yrkessjåffør, farende fant og vi-som-bor-i-grisgrendte strøk og kjører mer med slep enn de fleste, tilsier at diesel har vært, og vil være, kongen på haugen i overskuelig fremtid. Anvendbar kraft helt fra bunnen av turtallsområdet, heftig dreiemoment der du trenger det, lave turtall, gjennomgående godt vamehushold i motorene, lavt drivstofforbruk, i det hele tatt alt du kan ønske deg. Med manuell kasse slipper du også et par potensielle problemstillinger. At bensinmotorer fra rundt 3 liter og oppover, gjerne med en turbo eller to, nok også kan ha trekkraft, er det ingen som tviler på, men du får ikke med deg "resten"....i særdeleshet ikke lavt forbruk. Jeg mener også å kunne konstatere at 4WD er en god ting for stabiliteten med slep, selv om vekta på kula og lengda på slepet selvfølgelig er det avgjørende. En svær snøscooterhenger med to skutere på hver sin side av en enkel aksling er eksempelvis noe dritt uansett :-) Bør IKKE testes uten undertøyskift!

Endelig fungerer f.ex 2 liter TDI utmerket med slep opp til si 1,5 tonn. Skal du kjøre langt med tyngre slep, er større sylindervolum en klar fordel. Men mye dreier seg også om å kjøre på samme måte som man gjør med et vogntog: lese terrenget, kjøre jevnt og trutt, kjøre på moment fremfor effekt og turtall. Har selv kjørt med slep på halvannet tonn langs sørlandske i hine dage når det var flere harde stigninger enn nå, med VAG sin famøse 1,6D med hele 54 hk :-) Det gikk utmerket - aldri noe problem :-)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar