0

Test som dere har gjort

spurt 2016-10-10 22:24:13 +0200

anonym bruker

Anonym

Dette er det vi lesere leser sist i testen deres: Turen ble noe lengre enn vi trodde. Totalt har vi kjørt 1040 kilometer. Når vi tanker opp bilen helt til det renner ut av påfyllings-røret etter målgang får vi klemt på 39,85 liter bensin. Det betyr 0,377 liter på mila. Jo, det har vært sparekjøring, men ikke helt ekstrem sparekjøring heller. I sum er det absolutt imponerende.

Da kan jeg fortelle dere at jeg kjørte fra Nannestad til Råde med min 2003 Yaris Verso D4-d og brukte 0,38 et eller annet og da lå jeg i 100 og vel så det på E6 hjem. Så jeg kan ikke med hånden på hjerte si at jeg er veldig imponert over artikkelen deres. Diesel er ennå den mest drivstoff gjerrige versjonen som finnes, og utenfor bynære strøk er diesel også like miljø snill som en bensinbil med tanke på Nox.

Jeg synes dere sleiker regjering og storting litt for mye opp etter ryggen!!! Dere bør være litt mer kritiske synes jeg.

De som bor utenfor bynære strøk har ikke samme mulighet til å bruke Elbil f.eks. Dette er ikke et spørsmål, men en reaksjon på testen med nevnte Hyundai. Mvh. Dag Einar Andreassen Råde i Østfold post@hagedag.no 900 63 808

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

Kommentarer

Enighet er en fryd, også jeg kjrøer selvfølgelig...diesel :-) Nå Golf med 4WD og alt dette dilldallet med partikkelfilter, derved går det en halvliter på mila på blanda kjøring, men tidlgiere har jeg kjørt både Passat TDI B5 og Jetta TDi, som gikk på 0,39 hhv 0.36.

Norulf Hansen gravatarbildeNorulf Hansen ( 2016-10-10 23:49:53 +0200 )rediger

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2016-10-17 13:07:58 +0200

Du har helt klart et poeng der. Jeg har sagt det mage ganger og sier det gjerne igjen: Dieselbil har noe for seg. Diesel er billigere enn bensin - i alle fall enn så lenge - og dieselbiler bruker mindre drivstoff enn en tilsvarende bensinbil. Så ja, du har rett i dette!

Men bilen jeg var satt til å teste var nå en gang en bensin-hybrid. Så det er den jeg må forholde meg til i artikkelen du viser til.

Din påstand om at en dieselbil er like NOX-snill som en bensinbil er feil. En hybrid har i gjennomsnitt ca 10 ganger lavere NOX-utlslipp enn en dieselbil. Målt på biler med Euro 5-motorer.

På CO2 derimot er dieselen bedre. Det var jo også derfor de fikk avgiftslette i 2007.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar