Det dumme er at denne informasjonen er fjernet fra serviceheftet og instruksjonsboka. Men Møller teknisk bør kunne gi deg et klart svar. Det springende punktet er hvilken motor du tar sikte på å bestille for bilen din, og hvorvidt den har registerreim...eller registerkjede. Begge deler finnes, mener bla 2.0 TDI som siter i Golf har et skift eller insepksjonsintervall på 275.000 km. Det lukter kjede, men det står aøtså ingen ting om dette i boka. For Tiguan ser jeg at du kan bestille både 1,2 og 1,4 liter bensin, mener dette kan være biler med registerreim...da snakker vi normalt sett om skiftintervalle i intervallet mellom 90 og 120.000. 2 liter bensin finnes også, og jeg ser at dieselmotorene sannsynligvis bygger på den samme 2-literen som jeg nevner over...det tyder på registerkjede. Men jeg merker meg også at man nå bla bruker ad-blue, det kan innebære endringer. Min subjektive oppfatning er at dette er en bil som passer best med 2.0 TDI, eventuelt 2 liter bensin. 1,2 evnt 1.4 liter bensin blir arme greier, om du vurderer disse bør du prøvekjøre grundig og være sikker på at det passer din kjørestil.
Om motoren du har tenkt å bestille skulle ha reim, pass på å å spørre om pris. Er det dyrere enn si 5-8000, ville jeg spurt hvorfor, og bedt om en spesfikasjon. Det er heller ingen ting i veien for å gjøre dette arbeidet i Sverige...Tyskland...eller ved et tredjepartsverksted. Om Møller ikke kan eller vil svare, kan du ringe til Sverige, eventuelt ta en hyggelig prat med et tredjepartsverksted. De har som regel tilgang til et system som gjør det mulig å slå opp opp i serviceintervaller for de fleste biltyper, og erfaringsmessig er nye modeller på plass raskt.