0

Nye familiebiler

spurt 2016-10-03 11:13:16 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei, vi vurdere nå å bytte ut begge våre litt eldre biler til fordel for to nye. Den ene blir en typisk familiebil, suv/stasjonsvogn, og den andre blir en litt mindre by bil, gjerne EL. Hvordan vurderer du fremtiden med tanke på risiko rundt det å kjøpe en diesel/ bensin storbil? Bør vi i første periode nøye oss kun med en mindre elbil (Opel bolt) og så se hvordan diesel/bensin utvikler seg?

Takk for svar!

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2016-10-03 12:17:38 +0100

Kjøremønsteret bør avgjøre, ellers står de økonomiske "fordelene" med elbil for fall. Dersom dere kjører såvidt få kilometer pr dag og har gode lademuligheter, kan elbil være et alternativ, men en hybrid har vesentlig større bruksverdi - da har dere en bil som faktisk kan brukes til "litt mer" uten evig jakt på en ladekontakt. Husk også at oppgitt rekkevidde og reell rekkevidde er to vidt forskjellige ting, der sånen vemmelige ting som regn, snø og kulde påvirker rekkevidden i aller høyeste grad.

Det skjer også mye nå om dagen, bla VW kommer med en ny elbil med oppgitt rekkevidde 400+ ila høsten, og det er liten tvil om at EGolf kommer med en kraftig oppgradert batteripakke, sannsynligvis lenge før Opel Bolt er klar til levering. EGolf er bedre enn Bolt på flere viktige punkter, bla har VAG et atskillig mer oppegående forhandlernett enn Opel i Norge. Dette er minst like viktig med en elbil som andre biler.

Mhp en større bil vs bensin / diesel bør kjøremønsteret avgjøre. Diesel er klart best ved langkjøring, og min subjektive oppfanting er at diesel har kvaliteter som gjør det til et bedre valg også i byen. Dessverre bor vi et land der MDG og hylekoret har for mye makt, derved står vi i en noe spesiell situasjon: vi bor i et land der politikerne definerer tettsteder med 100-500.000 innbyggere som "storbyer", og hevder at disse tettstedene har større problemer enn byer i andre land med både 8 og 12 millioner innbyggere. Derved er Norge det eneste landet i Europa der forbud mot dieselbiler i byene....også dieselbiler med euro6...er et tema. Min subjektive oppfatning er at den egentlige drivkraften er nye avgifter, og intet annet. I neste omgang kan det være bensinbiler...eller hybrider og elbiler...som får smake avgiftspisken.

Det vet vi ikke noe om - politikernes vingler verre enn fulle fantekjerringer. Derfor har jeg selv valgt å la kjøremønsteret bestemme, vår hovedbil er en TDI, mens konebilen er en liten bensinbil. "I morgen" kunne konebilen gjerne vært en hybrid, men jeg ville fortsatt gått for en dieselbil til meg sjæl. Om dette er riktig for dere, avhenger først og fremst av kjøremønteret, skal dere f.ex ha en større firehjulstrekker og bor i grisgrendte strøk, eller kjører mye langkjøring, vil diesel ha et fortrinn. Hybrid er et alternativ, det vil også komme hybrider med diesel. Men ha i bakhodet at den største gevinsten ligger i avgiftrsreduksjonen, drivstoffbesparelsen er marginal ved et kjøremønster med mye langkjøring. Forøvrig fremstår det pr i dag som om store dieselbiler gruser elbiler når det gjelder verditap...verdt å ha i bakhodet. Av utstyr forøvrig er automat, adaptiv cruisekontroll, automatisk nødbrems, filholder greit å ha, spesielt ved dårlig sikt, og det vil være attraktivt den dagen bilen eventuelt skal selges. Personlig setter jeg også stor pris på 4WD, det gir en sikkerhetsgevinst uansett føreforhold.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger