0

Vinterdekk

spurt 2016-09-29 21:56:30 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei Benny. Du har sikkert svart på dett mange ganger, men jeg fant ikke noe "ferskt" svar og utviklingen går vel framover for hvert år. Jeg har kjøpt en xc90 nå i sommer, den nye, og må velge meg vinterdekk nå... Det store spørsmålet - pigg/ikke pigg? Sikkerhet får foran miljø, støy og slitasje...hva hadde du valgt. Kjører en del på rv3 i Østerdalen på vinterstid og der er vær og føre relativt varierende... Håper du kan bistå...

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2016-10-03 09:47:09 +0200

Når du prioriterer sikkerhet, fremstår det som om du har vært ute en vinterdag før, og har lang erfaring bak rattet, både sommer og vinter. Med et slikt utgangspunkt og stabile vinterforhold er piggfrie dekk like gode, eller bedre, enn piggdekk. Det er imidlertid et kritisk unntak: når det kommer vann på is har piggdekk et ikke ubetydelig fortrinn: du får kortere stopplengde og noe bedre grep. Spesielt med en relativt tung bil kan dette være forskjellen mellom å drite i buksa og ha det greit. Om du har mye is med tendenser til vann på toppen på den tiden av døgnet du kjører, er piggdekk et fornuftig valg.

Det springende punktet er hvor ofte du opplever slike forhold...bor du i Oslo-området kan kan glede deg over slike forhold ganske så ofte :-) For egen del bor jeg i grisgrendte strøk i vest, med sporadiske turer østover. 10-12 dager i året med underkjølt regn er håndterbart, har kjørt piggfritt i mer enn 25 år privat, i jobben har jeg kjørt utrykningskjøretøyer med firehjulstrekk og piggdekk. Uavhengig av om du velger med eller uten pigg, på norske vinterveier er det kun Nokian Hakkapelitta som gjelder. Det er en klar forskjell, og du vil ikke ha det dekket som er "best" på "motorvei" eller noe sånt når du kjører på vinterføre. F.ex Michein har slike egenskaper...mens Continental er et greit allround-dekk. Når det virkelig gjelder...er det ingen som slår Nokian. Og best av alt...dekkene beholder egenskapene lenger enn noen av de andre. Conti er et middelmådig dekk når løpet er halvgått.

Den klart største bakdelen med piggdekk er disse famøse datoene, der myndighetene har bestemt at vinteren er over. Det er sjelden helt korrekt, med piggfrie dekk har man et mer avslappet forhold til kalenderen. Her hvor jeg bor, har det kommet snø og is både en måned før, og en måned etter "datoen". Men om man kan håndtere dette på annet vis...eksempelvis utsette turen opp gjennom østerdalen...er jo også dette greit å håndtere. Lykke til - og gratulerer med en spennende bil!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2016-10-04 19:53:23 +0200

Takk for svar og gode argumenter. Jeg har en liten bil på piggfritt og det fungerer godt. Det jeg er litt skeptisk til mhp dette ift xc90'en er vekten - 2100kg er en tungt og de fysiske lovene skulle tilsi bedre grep med pigger da...men det er mulig jeg tar grundig feil. Og da gjerne hardpakket snø da som veiene består av - det er jo sjelden løs snø på dem nå til dags. Jeg følger jo med på testene til NAF, 'en det er jo gjerne småbilene, med standarddekkene på 11"5 og 16 tommer...savner en skikkelig test på 18-20" på vinterstid...

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar