0

trykktesting av AC MB Viano.

spurt 2016-09-27 21:10:42 +0100

Hei Benny.. Hvor mange bar brukes til å trykkteste lekkasje på AC (Aircondition)på en Viano 2.2 d 2011..? Hadde bil på verksted for etterfylling av AC,da denne kjølte lite...da nevnte denne (trur denne var ny på verkstedet)at han kansje måtte trykk/lekkasje teste først...Ringte så verksted dagen derpå,å fikk snakke med vedk.person som eg var i kontakt med dagen forut..han forteller følgende (og ganske ordrett) at han egentlig ikkje fann nokon umiddelbar leekasje ,men hadde kjørt på med 20 bar trykk og at han da plutselig hadde hørt ett (puff) lyd i motorrom,og fann da en stor lekkasje på kondenser..(kjøleradiator)...Eg tenkte da mitt i forhold til dette,at dette hørtes ut til å være veldig høgt trykk,om en samanlikner ex.vis med trykk i bildekk 2-2,5 bar...kan han har sprengt anlegget...?? Det blei bestilt og skifta til ny kondenser..(trur det er navne på denne kjøle-radiatoren).. Denne rep.kosta meg såleis ca.12000,-.. Men etter 14 dg..er anlegget i samme tilstand som da eg først leverte inn bilen.. Ringte så påny og forklarte dette om at ac ikkje kjølte lenger..fekk da til svar at De nå stengte p.g.a ferieavikling og ikkje var til bake før etter 3 uker..og anbefalte meg å reise på anner verksted om dette hasta..(Og det gjorde det faktisk ettersom bilen er taxi i ordinær trafikk,og har avtale på pasient transport med Helse Vest der vi er pålagt etter kontrakt å ha AC i bilene.) Dermed måtte eg til Mb verksted for videre sjekk...der etterfylte De AC først en gang ,så en gang til med samme resultat..tomt på en dag el,to...deretter fikk de ikkje starte opp klimacompressor og forsøkte følgende å tvangskjøre denne ettersom den ikkje ville starte opp...( for det måtte den vis De skulle få kjøre på med "sporingsgass") .. resultat måtte kjøpe ny compressor ca.18700,-..Da ny compressor var på plass fekk en testa anlegg,og mekaniker som eg snakka med der seier da følgende at der var flere lekkasjer med div.pakning/koblingslekkasjer..men underforstått var han kansje med på min forklaring om at forrige verksted kansje hadde kjørt for hardt trykk under lekkasjetesten...rekn.for 2 påfyllinger med gass m.m med påfølgende faktura på ca.9000,- + andre gangs forsøk samt montering av ny kompressor med tilhørende fakt. ca.11250,-.........sukk,sukk total da Kr.ca.50 000,-... Sansynelig er der fortsatt en lekkasje til i bakre del av kupe,da denne bilen har en klimadel der også etter det eg har forstått..dette er nå 3-4 uker siden ,og effekten har minka att..???? Mitt spørsmål er: kunne kondenser blitt spengt ved første verksted med 20-22 bar trykk som ble brukt der..??

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2016-09-28 12:38:03 +0100

Au, da denne var litt lei. Mye tyder vel her på en lang serie med uheldige omstendigheter.

Ja. Mye tyder på at trykk-testen som ble gjort først har blitt gjort med altfor høyt trykk og at denne har sprengt både kondenser og pakninger. Men dette er veldig vanskelig å bevise.

Men det er sjelden at det lekker mer enn ett sted. Nå virker det som du har lekkasjer både her og der... Det burde vært fylt på sporstoff første gang - og ikke tryk testet, er min mening. Da hadde man funnet lekkasjen. Om det virkelig var en lekkasje - og ikke en defekt kompressor??? Svaret på det får vi trolig aldri.

Det er ofte vanskelig å komme noen vei med slike saker hvor flere verksteder er innblandet. De skylder ofte på hverandre og du som kunde blir stående maktesløs igjen med en kjemperegning.

Håper uansett at det er løst nå - og ønsker lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar