Vel er det slik at en taxi aldri blir kald...derved slites den pr definisjon mindre enn en "vanlig" bil pr km. Proffesjonelle brukere passer også usedvanlig godt på bilene sine. I hine dage var det aldri noe problem å kjøpe en taxikjørt bil med manuell kasse med 4-500.000 km kjørt...den rullet jevnt og trutt videre.
Autmatkasser derimot var a different matter. En Mercedes-eier som kjørte sine taxier rundt de 500 før han solgte dem, skiftet konsekvent girkasse før salg....da var automatkassene etter hans utsagn utslitt. Han var en samvittighetsfull mann, og ønsket ikke at neste eier skulle lyse ham i bann.
I dag, med 6 og 8 trinns autotmatkasser med automatklutch og elektronisk styring, er det liten tvil om at girkassene jobber mye, mye mer enn før. Det er sagt at bla VAG sine DSG-kasser er "ubrukelige" i taxier i noen land...mens andre skryter dem opp i skyene. Det er grunn til å tro at dette har med både kjøremønster og service å kjøre - bla er det sagt at fullt oljeskift - sk. flushing - der man skifter ut all oljen i girkassa ved oljeskift - er en prosedyre som forlenger levetiden betraktelig.
Et annet moment som forsterker antagelsen om at kjøremønsteret har stor betydning, er at de som opplever problemer med sine DSG-kasser, ofte er de som ette eget utsagn kjører "aktivt" og/eller chiptuner sine biler. Ingen av delene er spesielt smart - uansett girkasse. Vanlige brukere melder ikke om slike problemer....men igjen....flushing ved jevne mellomrom synes å være et fornuftig tiltak. Vanlig intervall for oljeskift på VAG sine automatkasser er 60.000, da er det en overkommelig kostnad.
For deg, som nok har et atskillig "snillere" kjøremønster enn en taxisjåffør, er det neppe noen stor grunn til bekymring. Om du beholder bilen selv til du passerer 400.000, kan det være at du vil oppleve et problem, men om du som mange selger bilen ved 2-300.000 kjørte km - eventuelt tidligere - er det overveiende sannsynlig at du vil ha et problemfritt bilhold. Og skulle det likevel skje noe med girkassen: det finnes spesialverksteder som overhaler automatkasser for en pris man kan leve med. Forøvrig er det et kjent forhold at kjøring med tunge slep reduserer levetiden for automatkasser, men heller ikke dette er et problem gitt at du - som de fleste gjør - tilpasser kjørestilen etter vekta på slepet.