0

Familie bil ? Eller søppel ?

spurt 2016-09-14 22:57:28 +0200

anonym bruker

Anonym

hei jeg å dama venter barn i mars 2018å ser etter en stor romslig bil med plass til både hund å barnevogn å da fant jeg een Ford Mondeo 1994 som er eid av en pensjonist å den har bare kjørt 18000!! Men så kommer alle mine men men. Hva er det jeg bør se etter? Bilen ble fikset for 16000 i 2014da Lenkarmer registerreim vann pumpe ble byttet++. Er dette noe jeg bør kjøpe? Er det en fin familie bil nummer 2? Jeg er glad i gamle biler så det spiller ingen rolle. Bare det er en relativt drift sikker bil.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2016-09-15 18:26:13 +0200

updated 2016-09-15 18:27:55 +0200

Mondeo fra denne tiden var en for sin tid både sikker og god bil, og som nummer 2 bil er den absolutt verdt å vurdere. Det fremstår som om en god del slitasjedeler er skiftet, det du nok bør være oppmerksom på, er cluchen, noen mener også mye om gummi, pakninger og simmmeringer på eldre biler. Det er imidlertid ikke nødvendigvis et problem, har selv kjøpt to pensjonistkjørte biler med få kilometer og mange år på nakken, uten å oppleve nevneverdige problemer. Dersom ellers kan rust være et problem, spesielt om det er en bil som er kjørt mye småkjøring på salta veier, sjekk spesielt opphengsfester og kanaler / bunnen av dørene.

Ellers er Mondeo noe av det bedre Ford har klart å levere, og er prisen fornuftig - vel - har du den gjennom to EU-kontroller har du et verditap som er så lavt at du kan le hele veien til banken. I korthet: mye bil for pengene.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2016-09-15 22:36:32 +0200

Hei jeg kjøpte bilen for 25000 i dag. Å jeg må bare få sagt bilen var som ny. 99,99% fri for slitasje. Å bilen hadde 0er feil på eu-godkjenningen. Alltid hatt serviset hos Ford da slite deler ble byttet. Det var litt rust på den venstre hjul buen men thats it. Å holder bilen til neste EU god kjenning så er det som du sier. Jeg har ikke tapt store beløpet på det. Men jeg kjører vesentlige mye mer en 500 km i året. Er det noe jeg bør gjøre angd åkjøre bilen forsiktig å tilvenne den litt til mer bruk? Eller er det bare å kjøre på?

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2016-09-17 20:30:08 +0200

Gratulerer, håper du får mye glede av bilen :-)

Hva kjørestil angår, er det alltid fornuftig å kjøre med vett. Har selv bla hatt en Passat og kjørt den 485.000 med original clutch, original vannpumpe osv osv...mener ellers jeg skiftet en drivknute foran på disse kilometerne....mens barnebarnet til en kollega klarte å rive av begge drivknutene på en tilsvarende bil et par uker etter at han fikk bilen....forøvrig en bil med under 100.000 kjørt. Derved er det ikke sagt at man ikke skal bruke bilen, men alt med fornuft. Og ja, det kan være noe koksdannelser i en motor som er "gubbekjørt", men jeg ville ikke bekymret meg veldig mye for det ved norske fartsgrenser. Om du derimot skal til utlandet på seriøse motorveier, bør du unngå å dra på altfor hardt de første 1000 kilometerne eller deromkring. Dette gjelder forøvrig generelt, i et land med 60-skilter ute på skauen kjøres jo egentlig de fleste biler på tomgang mesteparten av året.

For min del er jeg nøye med å unngå høye turtall til oljen er gjennomvarm. For en TDI utgjør dette 2-3 mil, med en bensinmotor snakker vi 1-2 mil. legger vekt på å kjøre jevnt og trutt, kjører mer på moment enn turtall, ytterst sjelden jeg drar til rødstreken på turtelleren, en slik kjørestil vil også passe på den bilen du har kjøpt. Noe kynisk sagt: en Mondeo er mye bedre enn en japs :-) Lærte meg å kjøre sånn når jeg kjørte lastebil for noen tiår siden. I det hele tatt, det er en trygg, avslappende kjørestil som passer godt om du kjører mye: for min del har jeg logget 70.000+ pr år på det verste.

Videre skifter jeg konsekvent olje / filter samtidig, for din bil vil anta at du kjører like greit på vanlig delsyntetisk olje (sjekk boka) og 10 eller 15.000 km skiftintervall, eventuelt en gang i året. Koster lite..og bidrar til at motoren har det godt. Andre ting jeg sjekker regelmessig er bremsebelegg, skiver, hjuloppheng...koster en halvtime ekstra når du skifter dekk.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar