0

Reklamasjon mot bilforhandler

spurt 2016-09-09 23:01:48 +0100

Hei! For 3-4 måneder siden kjøpte jeg en Audi A5 Quatro av en bruktbil forhandler. Dette var en veldig pen 2012 mod kjørt ca.95000. Bilen så strøken ut og hadde en bra servicehistorikk og fikk forsikring om at han ikke den kjente oljeforbruk feilen. Etter mange samtaler med selger så kjøpte jeg bilen og fikk den levert med bilfrakt til stavanger. Bilen ble kjøpt med garanti i fra Autokonsept. Bilen var nydelig.... Men der stoppet gleden. Jeg hadde ikke kjørt en mil før det kom opp i displayet...Gearbox mailfunktion. Jeg kjørte øyblikkelig innom den lokale Audi forhandleren der det ble det konkludert med feil i en sensor...gearkassen måtte ut av bilen og demonteres... Prisoverslaget var på 35000,- Jeg kontaktet da bilforhandleren som ordnet opp i dette i sammen med Audi. Når bilen var inne hos Audi så utførte de samtidig service på bilen. Jeg ba dem da og om å sette gang prosessen med å måle oljeforbruket... dårlig nyheter igjen. Ny konklusjon i fra Audi... Forbruket var på 1 liter pr 500-600km... prisoverslag var på 90-100000,- og de kunne ikke garantere for at dette løste problemet. Jeg ringte deretter bilforhandleren igjen som sa at han skulle sjekke.. Fikk beskjed om at garantien ikke ville dekke dette ettersom feilen var før bilen ble solgt, men han lovet at han skulle ordne opp. Nå etter 3 måneder og etter flere telefonsamtaler, mail og SMS så kommer selgeren med gjentatte utsettelser... Det siste nå er at han vil bruke et verksted på andre siden av landet (ikke Audi) og han vil sette inn en brukt motor.... Alternativt så kan han sette inn en overhalt motor men da krever han at jeg betaler kr 16000,- i en egenandel. Dette syntes jeg blir helt feil. Hvilke rettigheter har jeg? Jeg føler at jeg kan heve kjøpet og få dekket kostnadene jeg har hatt... ettersom jeg ikke vet historien bak den brukte motoren.. servicehistorikk eller noe... bilen blir da mindre verdt..enig?? Egentlig veldig synd fordi bilen i seg selv er veldig bra. Hva hadde du gjort?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2016-09-10 20:45:15 +0100

Medlem av NAF? Dette fremstår som kompleks materie....ville uansett tatt en telefon til NAF. På generelt grunnlag føler jeg at det skurrer: det er irrelevant for garantispørsmålet om feilen "var" der før bilen ble solgt eller ei - dette er pr defisjon en vesentlig mangel som er selgers problem å rette opp i.

Dessverre kommer du raskt opp i det kjente parradokset: en ting er å ha rett, noe helt annet er å få rett. Her tilbyr selger flere løsninger...som ikke umiddelbart fremstår som tilstrekkelige. Tenker på at en egenandel på 16.000 ikke er noen stor sum, det er atskillig mindre enn det eiere av spltter nye biler av et par-tre unevnelige merker har endt opp med som ekstraordinære utgifter innenfor "garantitiden".

Men spørsmålet er jo hva du egentlig får for de 16.000. "Overhalt" motor kan være så mangt, på en bil som dette ville jeg i såfall som et minimum stilt krav til at det i såfall dreide seg om en byttemotor fra en nogenliunde seriøs leverandør med garanti deretter. "Brukt" motor ville jeg ikke engang vurdert....

Et komprpomiss som begge parter kan leve med, er normalt sett å foretrekke fremfor en runde i forliksrådet osv, bla pga prosessrisikoen. Det vil NAF eller en advokat kunne fortelle deg mer om. Vær ellers oppmerkom på at NAF har flere samarbeinde advokater, og uavhengig av om du er medlem eller ikke, du kan finne din lokale NAF-advokat...de har spisskompetanse på dette med bil....og de fleste gir uansett et fritt rettsråd på inntil en halvtime.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2016-09-14 11:21:06 +0100

Hei. Selgeren har etter din forklaring en plikt til å rette feilen og sette bilen i den stand en kan forvente ved kjøpet, og også rette seinere feil innen reklamasjonsfristen på fem år uten at du belastes egenandel. Dersom selger ikke retter feilen innen rimelig tid, kan heving komme på tale. Han skal altså få mulighet til å rette feilene. Om du får problemer kan du finne mer informasjon og klageskjema til Forbrukerrådet på www.kna.no eller www.forbrukerradet.no. Hilsen KNAjuristen

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar