Jeg har kjørt diverse VAG diesel opp gjennom åra, og logga rundt de 4-500' før kollisjoner, stålmark og andre uhumskheter har gjort det fornuftig å bytte....og aldri noensinne opplevd problemer med dieselpumpene i de respektive bilene. I ditt tilfeille ville jeg jo tenkt "5 år" og tatt saken opp med Volbo Norge, eventuelt med surrehuene som har produsert bilen....Volvo Norge er jo blant dem som har en garanti før du handler bilen...en helt annen garanti når du har kjøprt den...da er mye "slitasjdeler"....
Din bil med snaue 100' kjørt er jo ikke engang innkjørt....men et NB: dårlig drivstoffkvalitet kan være en medivirkende årsak til at dieselpumpa ryker. I hine dage kjørte jeg av og til på parafin hhhv tennveske for å svi vekk sota på ventilene på min kjære Passat 1,6 D...det gjorde underverker...da fikk jeg det tipset å hive på litt totaktolje for å unngå problemer med nettopp dieselpumpa...og fikk samtidig en forelesning om dårlig diesel og diverse tilsteningstoffer. Dette er rundt 20 år siden, men bla i et stort land i Øst-Europa, med diesel av variabel kvalitet, er motorhaviarier på nettopp dieselbiler et kjent fenomen. Om din bil er kjørt i Russland eller andre spennende ssteder...kan du ha en plausibel forklaring..