0

Hvem har rett?

spurt 2016-08-26 14:08:42 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei Benny! Kjæresten min har gått på en smell og kjøpte seg en Suzuki (like før vi møttes, ellers hadde ikke hun fått lov). 3 timer etter at hun hadde kjøpt bilen og på vei hjem har motoren blitt tømt for kjølevæske og havarert. Verkstedet klarte ikke å fikse den og måtte ha ny motor og radiator. På annonsen stod det at bilen var godt vedlikeholdt, og i god tro har ikke serviceheften blitt sjekket før det var for seint, som har avdekket at det manglet service de siste 3 gangene. Forbrukerrådet har konstatert at det var den nye kjøper sin feil, men jeg er veldig uenig med avgjørelsen. Om bilen hadde forblitt i eie til den gamle eieren, ville de måtte ta regningen, så en 50/50 deling av den titalls tusen høye regningen er på plass. Eller hva sier du? Håper på et positivt svar. Hilsen, en av de fasteste lesere.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2016-08-29 11:33:49 +0200

Om jeg forstår din fremstilling rett, har din kjære gått på en sternesmell ved å kjøpe en bruktbil som ikke er i den stand som hun bør kunne forvente. Uavhengig av om bilen er kjøpt av forhandler eller privat, et så graverende forhold soom at serviceintervallet er overskredet hele tre ganger, er ikke noe kjøper kan gjøres ansvarlig for. Heller ikke kan man forvente at kjøper - som her er et vanlig kvinnemenneske med begrenset fagkunnskap - skal kunne vite at bilen blir levert praktisk talt tom for kjørelvæske. Hvor forbrukerrådet er hen her, må man jo undres over - her ville jeg søkt råd hos NAF og tatt saken derfra. Be eventuelt om å få oppgitt din lokale NAF-advokat og søk råd der - mange advokater gir en halvtimes gratis rettsråd. Ditt forslag til løsning av saken fremstår uansett som et fornuftig kompromiss, ikke misnt for selger, som de facto har underslått flere alvorlige mangler.

Et spørsmål som uvegerlig melder seg, er jo hvorvidt selger virkelig har prestert å kjøre bilen ærmest tom for vann over lengre tid, eller om det har vært en annen, underliggende årsak til at vannet plutselig forsvant - eksemplevis en defekt toppakning og/elle vannpumpe. Uansett, det finnes ingen rimelig grunn til at selger ikke har kjent til dette..........22

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar