0

Start Stopp funksjon på dieselbiler..

spurt 2016-08-09 21:05:18 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei! Før i tiden var det en vanlig oppfatning av at det var bedre å la en dieselmotor gå istedfor å stoppe og starte den så veldig ofte. Dieselbiler var ment til langkjøring liksom og ikke til så hyppig start og stopp av motor slik det er idag. Mye har sikkert endret seg men har det endret seg SÅ mye rent teknisk i en dieselmotor at det også kan forsvare disse stop start auto funksjonene som man finner selv på dieselmoterer idag? Isåfall hva - rent teknisk. Eller har jeg en helt feil oppfating av hele problemstillingen?

Mvh

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2016-08-29 13:51:01 +0200

Start-stopp automatikken gir helt klart en merbelastning for både starter og batteri. Hva motoren angår, er det neppe et problem, husk forøvrig at en dieselmotor praktisk talt har null spillvarme på tomgang. De som lar motoren gå på tomgang med en dielmotor for å få bilen varm, skal stå en stund. Jeg har ellers merket meg at min nye TDI trenger omtrent like mange bil på å bli varm som min forrige bil - 15 år eldre - når jeg kobler ut dieselvarmeren. Noe stort problem er jo ikke dette med syntetisk olje, motoren får smøring uansett, men for min del unngår jeg høye turtall til oljen er varm. Det mener jeg er en klar fordel, kfr at jeg kjørte min forrige TDI nærmere 500.000, uten noen gang å ha nevneverdig oljeforbruk mellom oljeskiftene. På min nye bil har jeg som du nevner, start-stopp automatikk, men jeg har også en grei knapp som slår av dritten......

Når det er sagt, jeg lar IKKE bilen stå og gå på tomang mer enn maks et minutt, uansett.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar