0

noe å satse på ?

spurt 2016-08-05 11:46:37 +0100

anonym bruker

Anonym

Er saab 9-5 2007-2009 en bil å satse på og hva slags feil er disse kjent for? tenker da på dieselbilene,

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2016-08-05 14:10:08 +0100

Heisann! Etter konkursen i 2012, ja egentlig før det også – når problemene begynte å tårne seg opp gikk prisene nedover på brukte Saab. Det er lite eller ingenting som tyder på at de vil stige igjen.

Dette kan derfor gi svært mye bruktbil for pengene, om man tar sjansen. Mange kjøpere kvier seg for å gå til anskaffelse av et merke som ikke lengre finnes.

Men gjør man en grundig jobb før kjøp så er ikke jeg redd for å anbefale kjøp. Snarere tvert i mot. Jeg synes dette er et kult og annerledes bilvalg. Jeg har sansen for disse bilene.

Framtidig deletilgang er noe som stadig diskuteres, med god grunn. Noen mener at deletilgangen ikke vil være noe problem de neste 20 årene og at det ligger god fortjeneste i nettopp deleproduksjon for ettermarkedet. Andre mener at det allerede nå er mangel på enkelte deler, som interiørdetaljer, karosserideler, listverk, emblemer etc. Sannheten er nok trolig midt i mellom.

Når det gjelder service- og slitedeler så er det neppe grunn til bekymring i alle fall. Mitt inntrykk er at Saab slet litt med varierende byggekvalitet. Noen biler bare går og går, mens andre er befengt med både mange og rare problemer. Det er derfor obligatorisk med en svært grundig sjekk før kjøp her.

Tenningskassetten er en svakhet på disse bilene som går på bensin. Velger du diesel så styrer du effektivt unna den biten.

Støtdemperne bak blir ofte svake. Det er ikke uvanlig at disse må byttes etter bare 40.000 kilometer. Fjærbrudd, foraner en annen svakhet.

Bremser og kuler og ledd i forstillingen må også sees litt nøye over. Oljelekkasje fra motoren forekommer. Sjekk også at alle elektriske funksjoner virker som de skal. Alt fra viskeren på bakruta, via varmesetene og elvinduer til klimaanlegget. Defekte drivere til sentrallåsen forekommer også.

Bensinmotorene var ikke helt problem frie. Ikke girkassene heller. Bilene var ofte leie å få i 1. gir og revers. Men fra 2004 / 05 så ble dette bedre.

Når det gjelder dieselmotorene så menger jeg at det kun er 1,9-liter TiD-motoren som er gangbar. 3-literen med løse sylinderforinger er dårlig. 2,2-literen høres ut som et pukkverk og går omtrent likedan. Personlig hadde jeg nok valgt en bensinmotor i 9-5, men det er jo en smakssak.

En grundig sjekk er med andre ord på sin plass her. Interiøret er solid og med gode materialer og er sjelden slitt.

Leter du opp en hel og fin bil i god stand, så kan du få mye bil for pengene. Samtidig som du får et lite ikon. I mitt hode er dette nå på vei til å bli noe midt i mellom en kultbil og en klassiker.

Lykke til med biljakten.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger