0

Adblue bare lureri?

spurt 2016-07-29 17:44:22 +0100

Hei! Leser omtrent daglig om de farlige utslippene fra dieselbiler og hvor viktig det er for den vanlige mann i gaten å skrote disse. Men samtidig leste jeg i vinter om en supplybåt som lå ved kai i Bergen som hadde omtrent null utslipp av div gasser som er så farlig for oss. De fikk en tankbil med noe mannskapet kalte for "kupiss" på kaien og fylte det på en tank som igjen ble dosert inn i eksosen. Dermed var det meste gjort. De fikk ligge ved kai på havnen i kuldeperioden da de hadde ikke utslipp fra hjelpemotorene kontra resten av den flåten som lå ved kai. Forstår det slik at det er omtrent det samme "adblue" gjør. Kan ikke huske å ha sett dette markedsført noe særlig mye her i landet. Er det siste nevnte produkt bare et spill for galleriet eller noe for oss å satse mer på mens vi venter på at "nullutslippsbilen" blir laget? Forstår det var et problem med is og kulde de første årene det var på markedet, men tipper det var noen som løste det og? Bare undres.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2016-07-29 18:35:05 +0100

Høres ut som om skuta har fått en tankbil med noe ammoniiakk-greier, eventuelt "Hammerdown" eller et annet tilstetningstoff. Det er flere varianter over temaet når det gjelder å redusere utslippene fra skip, men hvor effektivt dette er, avhenger av flere forhold. Her snakker vi tydeligvis om et skip som ligger til kai uten mulighet til landstrøm, derved bruker man det man kaller "hjelpemotorer" for å produsere strøm. Kall det gjerne et dieseldrevet kraftverk.....for anledningen har man antagelig en form for renseanlegg.

At dette nok kan redusere utslippene, er hevet over tvil, men det er neppe i nærheten av en euro 6 motor i en dieseldrevet personbil. I det hele tatt, forurensningen fra skipsfart og tungtransport er noe verken "miljøbevegelsen" eller politikerne snakker om. I begge leire synes det som om det saligjørende ikke er hvor lave utslippene er, men hvor fort man kan få avgiftskronene inn i statskassa. Da er det lettest å "ta" personbilene, som i realiteten står for en forsvinnende liten del av utslippene. Akkurat nå er det dieselbiler som er gjort til syndebukk og melkeku, men bare vent, i neste omgang kan pendelen like gjerne svinge til bensindrevne hybdrider...eller rene elbiler - det gir jo en del utslipp å produsere batteriene, må vite - mijøregnskapet for elbiler er absolutt ikke bra!

Hva "adblue" angår, kan du lese til øyet blir stort og vått, det er i korthet en relativt enkel kjemisk prosess der et tilsetningstoff binder opp nitrogenforbindelse i eksosen før det kommer ut. Det fungerer, men det er en av flere måter å møte kravene på. VAG har jo også en ny generasjon konvensjonelle motorer uten adblue som møter euro 6 med glans, og har gjort det i ferle år. Mazda har på sin side gått en annen vei, og designet dieselmotorer med lavere kompresjon som også oppfyller euro 6. Derved kan du unngå adblue, og likevel ha en svært så "ren" bil og ren samvittighet.

Ellers vet vi jo også at bla VAG TDI har hatt en keramisk katalysator siden 1989 i det europeiske markedet, dette reduserte utslippet av partikler i stor grad. I det store hele: det er ingen grunn til å skrote en gammel dieselbil sånn uten videre - selv om du skulle kjøre den som taxi og kjøre den 100.000 km i året i Oslo-trafikken, er forurensningsbidraget forsvinnende lite i den store sammenhengen.

Det gjelder den enkelte bilist, og det gjelder for hele den norske personbilparken i global sammenheng. At politikerne har klart å gi oss en relativt gammel bilpark gjennom et av verdens grådigste avgiftsystemer på nybiler, forandrer ikke det faktum at det tross alt er få biler i Norge, glem heller ikke at norske "storbyer", som påstås å ha så kollossale forurensningsproblemer, ikke engang har like mange innbyggere som en landsby på kontinentet. En annen måte å si det på, finner du HER, en interessant artikkel: http://www.dinside.no/936245/sannhete...

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2016-07-29 17:44:22 +0100

Sett: 152 ganger

Sist oppdatert: Jul 29 '16

Antall visninger