0

Ødelagt turbo+følgeskader

spurt 2016-07-21 11:13:37 +0100

Hei, Lånte bort bilen til min far som skulle trekke campingvogn. Etter 1,5times tid med kjøring ble turboen ødelagt, han satt da fra seg campingvognen og skulle kjøre bilen hjem igjen. Etter 45 minutters kjøring begynte oljelampa å lyse og han fyllte derfor på olje, 5 minutter hørte han noe ulyder som kom og gikk, rett etter begynte det å ryke veldig veldig mye bak, da stoppet han og fikk veihjelp. Nå har turboen blitt skiftet (+veivhusfilter, oljerør, skiftet olje og filter), men det ryker enda, motoren går ujevnt og den sluker olje. Når mekanikeren byttet olje sa han det manglet kanskje 1,5-2 liter. Samt etter han skiftet turboen, hadde latt den stå på tomgang en stund og tok seg en 2 minutters kjøretur var oljenivået på 'min' etter han hadde fylt 5,5 liter olje. Hva kan være gale nå? Og er dette følgeskader etter å ha kjørt med defekt/ødelagt turbo?

Mvh Stian

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2016-07-22 13:23:22 +0100

Dette fremstår som det ultimate motorhavari. Her er det rikelige muligheter for både mekanisk skade som følge av løse deler og metallspon fra turboen, og termisk skade etter at motoren nok bokstavelig talt har vært rødglødende. Både topplokk og stempelringer er svært utsatt ved en slik skade, og "løse deler" har jo en lei tendens til å havne i bånn til slutt - vi husker alle hine dage med råder som pluselig stakk ut på steder de aldri skulle vært. Så galt har det ikke gått for deg, men etter å ha sett motoren og undersøkt det som kan undersøkes fra "utsiden", ville jeg følt et behov for å demontere topplokket og se hvordan det er fatt. Det kan fortelle hvor omfattende skaden er, og gjøre det mulig å avgjøre hva du bør bestille av deler. Er du heldig, er det så enkelt som en topp-pakning, er du uheldg kan en byttemotor være et alternativ.

Litt arbeid er det, men om resten av bilen er bra, er det verdt det. Årsaken til hele moroa kan være så enkel som at din far har vært uheldig og kjørt med for høyt turtall over lengre tid, fremfor å utnytte momentet og tilpasse fart og gir etter vekta i stigningene. Å ha kjørt tyngre kjøretøyer en tid er en god erfaring i så måte, har selv bla kjørt i årevis med slep på halvannet tonn bak en Passat B2 diesel med 1,6 liter motor og 54 hk uten å oppleve problemer - på tross av at motoren var viden kjent for å blåse topplokk. Det som har skjedd, har skjedd, og selvfølgelig er det fornuftig å unngå å kjøre videre når slikt skjer, men alle kan gjøre en feilvurdering, det viktigste er å trekke lærdom til neste gang.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2016-07-21 11:13:37 +0100

Sett: 1,197 ganger

Sist oppdatert: Jul 22 '16