Mazda cx-5 2,2 dårlige kamakslinger ?

spurt 2016-07-12 14:03:07 +0100

Hei. Jeg har en cx-5 2,2 diesel 4X4 som er registrert desember 2012. Av ulike årsaker så er denne bilen ikke blitt brukt så mye som planlagt, og har per dags dato kun 35tusen km på telleren.

Kjenner personlig flere med samme bilen som har måttet skifte både kamaksel og turbo, og har hørt om enda flere. Fellesnevneren har vært 2012/2013 mod, og kmstd i mellom 65 og 90 tusen.

Jeg har tenkt å ha denne bilen i en god stund framover, og kommer mest sannsynlig ikke til å oppnå "kritisk" kmstd (som nevnt ovenfor) innenfor garantitiden. Er derfor litt bekymret for et framtidig tilsvarende havari som det jeg beskriver ovenfor etter at garantien har utløpt.

Har spurt mitt Mazda verksted om dette, uten å ha fått noe fornuftig svar. De sier at problemet med turbohavari som ble forårsaket av dårlig herdet kamaksel kun har vært tilfelle på noen få biler, og at dette mest sannsynlig ikke vil skje på min.

Hva mener du Benny? Bør jeg kvitte meg med denne bilen før garantitiden utløper - eller tør jeg satse på at Mazda importøren står opp for disse bilene, og utfører en gratisreparasjon hvis kamaksel og turbo ryker etter at garantien er utløpt ? Vet du forresten om disse problemene gjelder for samtlige 2012/13 modeller?

Mvh Børge

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett