0

hvor mye har bremsene bak på volkswagen new beetle å bety?

spurt 2016-06-26 16:39:08 +0100

Hei :) Jeg lurer på hvor mye bremsene bak på en volkswagen new beetle har å si. Jeg vet at bremser er utrolig viktig på en bil. Da jeg hadde bilen på EU godkjenning i desember sa de jeg hadde mye igjen på bremsene mine. Bremsene foran ser fortsatt helt fine ut, men de bak ser ut som om de er helt slitte. Jeg husker ikke hvordan bremsene bak på bilen så ut når jeg leverte bilen til EU-godkjenning, men foran så helt fine ut og jeg fikk ingen beskjed om at noe måtte byttes. Så det jeg lurer på er om bremsene bak har så mye å si og om forskjellen kan være så stor på foran å bak??

Mvh Pål Regnr: SC95860

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2016-06-28 10:40:18 +0100

En enkel måte å si det på, er at bremeskraften er fordelt med 60 % foran, 40 % bak. Det er ikke hele sannheten, Om du av en eller annen grunn skulle ha for lite eller ingen bremsekraft bak, vil bile løfte bak om du bremser hardt nok. Dette skjedde (ofte) med f.ex gamle Lada 1500 S: den var lett i rumpa, den hadde ikke lastavhengig ventil for å fordele bremsekraften...og dette var lenge før ABS var påtenkt. Med solid dimensjonserte bremser foran, var det sjelden grep nok til å unngå at gummien slapp....det resulterte i ganske så spennende oppbremsninger ja :-) Om du har liten eller ingen bremsekraft på en nyere bil, vil både ABS og andre sikkerhetsmekanismer bidra til at du har det atskillig bedre enn jeg hadde det med min gamle Laddis av og til. Men om en eller begge caliperne bak henger...hender av og til...får du redusert bremsekraft og lengre bremselengde. Men når bilen er EU-godkjent, skriver kontrolløren under på at du har den bremsekraften du skal ha bak. At skivene har spor av slitasje, er ikke et problem, kontrollæren sjekker at de ikke er FOR slitt, og han sjekker at det ikke er kritisk rust på dem. At det er forskjell, skyldes sannsynligvis at skivene foran er skiftet en eller flere ganger siden bilen var ny, mens skivene bak...som naturlig nok "brukes" mindre enn foran...bla pga fordelingen av bremsekraft og det faktum at vi med norske fartsgrenser sjelden bremser veldig hardt....kan holde både 2 og 3 ganger så langt som foran. Du skriver ikke om du har Nww Beetle generasjon 1 eller generasjon 2, New Beetle fra -99 og oppover hadde noe lavere tyngdepunkt, og var på mange måter bedre på veien enn den siste. Men begge er greie biler, det du kan gjøre selv er å titte litt på skivene av og til: om det plutselig er mer overflaterust på en skive enn en annen, bør du få sjekket bremsene. En annen god regel er å ta en liten titt på klossene samtidig som du bytter mellom sommer- og vinterdekk, gjerne blåse vekk bremsestøv samtidig (trykkluft!!!) og også ta en titt på skiver...og bremseslanger. Om du gjør dette selv....tenk sikkerhet...stol aldri på en hydraulisk jekk alene om du stikker hue inn under bilen....Og husk...se....sjekke...ikke klå....:-) Det er sånn du lærer, og bruker du et tredjepartsverksted, få gjerne mekanikeren til å vise deg hva du bør se etter når du skifter dekk. Spesielt om du har FØRSTE generasjon Beetle vil jeg jo tro du ikke alltid bruker merkeverkstedet. Å lære seg hva man kan og ikke kan passe litt på sjæl er fornuftig, spesielt med eldre biler. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger