0

Chiptuning/optimalisering

spurt 2016-06-26 10:18:50 +0200

Hei Benny! Jeg er veldig fornøyd med bilen jeg har, men kunne gjerne tenke meg litt mer krefter og enda lavere forbruk. Av natur har jeg alltid vært skeptisk til tuning av bil, sikkert mye pga at det finnes så mye rart der ute hva angår pris/kvalitet, og mange skrekkhistorier....

Men i det siste har det kommet flere og flere firmaer som tilbyr optimalisering av bil (ECU-tuning) og viser til gode referanser. Bilen min er en 2012 mod, 2.0 TDI 170 hp 4-motion DSG med lav km stand.

Mine spørsmål er: 1)Dersom en kjører helt normal, noe jeg gjør, vil optimalisering av bilen føre til større slitasje av nevneverdig grunn? 2) Vil min DSG- kasse tåle dette greit? Ifølge leverandør av optimalisering, omprogramerer de DSG-kassa når bilen optimaliseres. Dette for at girskift skal gå enda jevnere, samtidig som de legger inn momentbegrensning. 3) optimaliseringen kan gjøres i flere steg. Ved steg 1 vil bilen være innenfor vw sikkerhetsmargin på motor/girkasse ifølge leverandør av optimaliseringen. Har du noen foreninger om dette? Steg 1 er det som bli aktuelt for meg isåfall. 4) hvordan vil en slik optimalisering påvirke bilens garanti og bilforsikring dersom uhell skulle oppstå? De aller fleste profesjonelle leverandører påstår at andre/Biltilsynet har vanskelig for å finne ut av om bilen er optimalisert eller ikke. Stemmer det? 5) til slutt, vil en optimalisering ha en negativ effekt ved et evt fremtidig bilsalg?

Takk for svar :-)

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2016-06-26 13:36:00 +0200

For meg fremstår det jo unektelig som om "optimalisering" er det samme som "fikling" :-) At de som tilbyr slike tjenester, hevder at alt skal bli så meget bedre, er på ingen måte noe nytt. Heller ikke at denne bransjen på ulike vis garanterer for at det ikke skal innebære verken problemer eller trøbbel med mynidghetene. Det man feier under teppet, er at en slik tilbyder rett nok kan ha både fine lokaler og mye utstyr, gjerne også en eller annen form for "dokumnetasjon", men til syvende og sist bør man jo stille seg et enkelt spørsmål: hvem har best forutsetninger (og mest ressurser) for å gjøre en best mulig jobb med å "optimalisere" en motor: fabrikanten - som tross alt har designet bilen fra bunnen - eller en selvutnevnt "ekspert" der ute? At man samtidig er opptatt av hva Biltilsynet kan og ikke kan oppdage, tilsier jo at denne bransjen i beste fall vefinner seg i en gråsone, og åpenlyst gir blaffen i lover og regler. Å tro at slike aktører i det hele tatt bryr seg om "sikkerhetsmarginer" på noe som helst, kan vise seg å bli en kostbar fornøyelse. I ditt sted ville jeg brukt pengene på vanlig vedlikehold isteden, eksempelvis kan man med fordel spandere et fullstendig oljeskifte på DSG-kassa istedetfor bare å tappe og fylle. Hva konsekvensene for verdien av bilen angår, avhenger det jo av kjøperen. Noen kjøper reklamen og synes det er gjevt med biler som er fiklet med, mens andre - jeg inkludert - ikke ville tenkt tanken på å kjøpe en bil som har det som de facto er en endring som har stort potensiale for å gi økt slitasje - uansett hvordan man vender på det. At det i tillegg fremstår som ulovlig, gjør det ikke bedre.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar