0

Passat 1,9 TDi

spurt 2016-06-22 14:16:03 +0100

Hei, jeg har en 99 mod Passat 1,9 TDi , den bruker en del olje og vann men ingen tegn til at toppakningen er dårlig ,ingen blå røyk og lite eksosrøyk og det er heller ikke noe olje i vannet, hva kan det være? , nylig byttet egr pga tett og rant olje, den har en tendens til og gå i nødmodus også som tydeligvis er ett vanlig problem blant 1,9 motoren, noen tips til hva man kan gjøre uten at det koster så mye?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2016-06-22 14:52:26 +0100

Oljeforbruk skyldes ofte to eller tre ting.

Enten slitte ventilstyringer og ventiltettinger eller slitte stempelfjærer som har mistet spennet og ikke tetter godt nok mot sylinderveggene.

På biler med turbo - slik som din - kan også slitasje i selve turboen også gi lekkasje.

Det kan nok være smart å få et verksted til å ta en titt for å konstatere hvor oljen blir av.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2016-06-25 00:56:44 +0100

Jeg kjørte en -98 1, TDI 11o hk 485.000 uten noensinne å etterfylle olje mellom oljeskift, og vannforbruk var helt marginalt. :-) Nå skal det visst være "normalt" med et relativt høyt oljeforbruk, det skal Møller teknisk kunne si noe om. Det som er noe urovekkende er at du nevner olje og vann i samme setning. Som du imildertid er inne på, normalt sett skal du se det på olja, eventuelt i form av grå gugge på baksiden av påfyllingslokket om det kommer kjølevæske i olja. Likeledes ser du det veldig raskt om det kommer olje i kjøleveska. En lekk topppakning, eventuelt en sprukken plukk (kan skje) merker du imidlertid VELDIG godt....en mulighet er at du har to feikilder...en som gir deg økt oljeforbruk...og en lekkasje et sted i kjølesystemet. Mhp oljeforbruket er det som Benny sier, flere mulige årsaker, en tur innom verkstedet kan lønne seg, det trenger ikke være veldig tidkrevende å sjekke om årsaken ligger her eller der. Kan tilføye at 90 hk TDI hadde en enklere - og noe mer problematisk - turbo enn 110/115 hj TDI. Det du nevner med at bilen sporadisk går i nødprogram kan indikere et turboproblem. Det hevdes at du skal kunne se oljelekkasje på turboen i slike tilfeller, neb har opplevd en 1,9 TDI der oljeforbruket var normalt, uten synlig lekkasje noe sted, eneste indikasjon var at bilen gikk i nødprogram når vi dro på når olja ikke var varm. Kjørte med dette i flere år, til anledningen bød seg, når vi plukka ut turboen viste det seg at det var flere millimeter slark :-) Grei del å skifte om det er der problemet ligger, men husk at VAG sine turboer er priset som om de skulle være gull :-) Tredjepartdeler fra Norge eller Tyskland anbefales, husk monterinskitet.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar