0

Reklamasjon turbo bmw X3

spurt 2016-05-23 22:18:12 +0200

Hei,

Jeg kunne trenge noe juridisk bistand angående et motorhavari på min privatbil. Under er saken fremstilt så oppriktig og detaljert som mulig.

Spørsmålet er hva slags rettigheter jeg som privatbruker har i denne saken, og er dette noe jeg kan kreve å få dekket kostnadene på?

Bilen det gjelder er en: Bmw X3 2007-modell ca.gått 180 000 km

Det hele startet på en helgetur til Norefjell (8-10 april). På de siste kilometerne opp til hytta begynte bilen å fuske. Ulyden ble fort verre og bilen ble derfor stoppet. Bilen ble plukket opp av et bil-bergingsfirma som frakter bilen til nærmeste bilverksted (nøytral). Verkstedet bekrefter etterhvert turbohavari. Totalsummen på reparasjonen havnet tilslutt oppunder 32 000.- Så til saken.

Bilen var også på verksted 17. juli 2013 for akkurat samme problem - turbohavari. Bilen hadde da gått 151 307 km. Dette er ca 3 år og i underkant av 30 000 km siden. En helt ny turbo ble satt inn under denne reparasjonen. Jeg har kvittering på turboskiftet.

Dette er noe jeg ser på som en reklamasjonssak. En skal forvente at en turbo holder lenger enn 3 år og 30 000. Slik jeg ser det, er turbo en del som i utgangspunktet skal holde hele bilens levetid mtp. at det ikke er noen serviceintervall der turboen skal byttes (Satt på spissen).

Det som gjør saken komplisert er at verkstedet som utførte servicen er begjært konkurs etter at eieren døde i trafikkulykke. Allikevel kunne jeg nå verkstedet på samme telefonnummer som det står på kvitteringen. En mann på dette, kaller det fra nå av: "nye verkstedet", hadde servicehistorikken til det gamle verkstedet. Han fant ut at turboen, en fabrikkny garret, ble handlet fra GS-bildeler. Jeg ringte og informerte de involverte tidlig om at dette var en reklamasjonssak. En mail ble også sendt ut til det nye verkstedet, GS bildeler og det nøytrale verkstedet. Kun det "nye verkstedet" svarte. GS-bildeler har ikke svart selv etter at jeg skriver at de dekker kostnadene knyttet til reklamasjonen på turboskiftet om det er turboen som er årsak til havariet. (Det var på denne tiden ikke bekreftet turbohavari, kun mistanke)

GS bildeler har allikevel sendt en turbo til BilExtra Eggedal, og de ville ha den gamle turboen i retur. De skulle vurdere og analysere den "gamle" turboen. Dette var det BilExtra Eggedal som fortalte meg, da jeg ikke har fått kontakt med GS-bildeler. Det har nå gått langt tid siden de fikk den havarerte turboen.

Når BilExtra Eggedal (nøytral part) skiftet turboen meddelte de at oljen i bilen var dårlig og at det kanskje har hatt medvirkende årsak til turbohavariet. De mener også at det "gamle verkstedet" ikke hadde skiftet anbefalte slanger/tilkoblinger tilknyttet turboen når denne ble skiftet første gang. Ser allikevel på kvitteringen at veivhusfilter ble byttet ved turboskifte første gangen.

Jeg på min side har fulgt alle servicer og bilen har full servicehistorikk.

Hvilke tanker har du rundt denne saken? Har jeg rett på reklamasjon i denne saken? Det føles ikke riktig å betale ... (more)

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2016-05-24 17:18:07 +0200

Hei. Du er innenfor lovens fem års reklamasjonsfrist fra turboskiftet, men er verkstedet gått konkurs er det lite å hente. Uten at jeg kjenner alle detaljer, er det nye verkstedet er en ny juridisk enhet og som ikke står til ansvar for det konkursrammede firmaet. Det bygger på at verkstedet faktisk er konkurs og ikke bare at det drives videre av andre. I det siste tilfelle vil reklamasjonsretten være i behold. Hilsen KNAjuristen.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

2 følgere

Statistikk

Spurt: 2016-05-23 22:18:12 +0200

Sett: 377 ganger

Sist oppdatert: May 26 '16