0

Feil og mangler etter kjøp

spurt 2016-04-26 00:48:26 +0200

Hei. Kjøpte meg en brukt Fleetwood bobil, ifølge selger var den i god teknisk stand til å være en 1993 modell.

Han opplyste mye om bilen og hva som var gjort og som ikke virket, det skal han ha, men etter hvert som jeg skulle klargjøre den for bruk avdekket jeg ett par ting som han ikke hadde fortalt..

Det ene var at det hadde vært brann i det elektriske anlegget, dette oppdaget jeg bak veggen/deksler når jeg skulle følge noen ledninger, derimot ser det ut som om det er ordnet med at en del av ledningene det har vært brann i er skiftet, men det var en del sot som avslørte dette..

Det andre er når jeg åpnet opp til motorrom, ble jeg oppmerksom på oljelekkasje, men det verste var at boltene til eksosmanifoilen var brukket og den var skrudd sammen med bl.a en tvinge som var sveiset fast. (sikkert punktsveiset for at den ikke skulle riste løs.) Det er tydelig at den hadde sittet der en stund så selger burde vite dette, jeg er og noe usikker på om hvor tett dette er med tanke på eksoslekasje... Nå er dette en hekke montert motor så motoren ligger under senga bak..

Er dette opplysninger som er så viktige og alvorlige at selger var pliktig til å opplyse. Er dette feil og mangler som er så åpenbare at selger er ansvarlig for evt reparasjon / bytte av eksosmanifoil. Hvis han er det, tenkte jeg at jeg kunne være smidig og foreslå at han dekker kjøp av ny manifoil med pakninge og ny toppdekselpakning så skal jeg stå for kostnaden av arbeidspenger på verksted ..

Lurer egentlig bare på om jeg har noen sak.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2016-05-01 17:22:41 +0200

Hei. Riktignok er det et eldre kjøretøy og det er begrenset hva en kan forvente. Selger må likevel opplyse om feil og mangler han kjenner til eller burde vært klar over, strengere krav for en profesjonell selger enn en privat. Og det ligger også en undersøkelsesplikt for deg som kjøper. Etter din forklaringer virker det som selger må tillegges et ansvar å opplyse om manglene - enten rette feilene eller prisavslag. Du antyder selv en løsning som begge vil være fornøyd med ? Hilsen KNAjuristen.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2016-05-01 20:40:01 +0200

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare.... ja jeg mener og at dette burde han ha opplyst om og jeg mener jeg er ganske smidig men forslag til løsning...

Mvh. Helge

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar