0

Rust på bakluke m.m.

spurt 2016-04-21 11:54:58 +0200

Hei.

Har en kjedelig sak. Har en audi a6, registrert i 2006. Ikke import. Kjøpt ny hos merkeforhandler. Har dessverre kommet rust på bakluke (bobler). Har tatt opp dette med skadeverksted hos merkeforhandler hvor bilen har vært inne til takst. Første mann som ringte ville gi meg en "goodwill" på minimum 70% av regningen, siden bilen har vært kjøpt hos dem og alt av servicer og reparasjoner er gjort der også. Da bilen var inne til taksering, snakket han fortsatt om minimum 70% "goodwill" av regningen. Etter ca. 1 uke ringer han igjen og sier at pris totalt for lakkering av bakluke samt en rustflekk mellom fanger og karosseri er i underkant av kr 17.000,-. Jeg skulle få dette til ca kr 14.000,-. Jeg nevnte da hva med "goodwill" som har blitt sagt til meg flere ganger på 70%. Nei, dette måtte han da ta med sin avdelingssjef. Greit. Så gikk det noen dager, og avd.sjef ringte og forklarte meg at de ikke kunne gi meg goddwill på 70%. Jeg besvarte dette med at dette hadde jeg blitt lovet tidligere av hans kollega, men nei. De hadde tatt en samlet vurdering av saken. Siden bilen var så gammel, var dette de kunne tilby. Nå viser deg seg at bakluken m.m. har vært opplakkert 2 ganger tidligere. Senest for ca 5 1/2 har siden av dette firmaet. De viser til Audi sin rustgaranti på 3 år eller forbrukerloven på 5 år. Jeg forklarte ham igjen hva jeg hadde blitt lovet, men han vil ikke gi meg det som ble forespeilet. Rusten som oppstår kommer innenfra på bakluka (under baklyktene) samt nederst på bakluka. I fjor var bilen inne og jeg fikk byttet bakskjerm og forskjerm hos dem og betalte av egne midler (dyrt). Før det igjen var bilen inne og fikk byttet den ene bakre baklykten. Det jeg da stiller spørsmål til denne avdelingslederen er hvorfor rusten da ikke var påpekt. For rustangrepet var da allerede igangsatt. Det gjelder både rustangrep fra under baklykt og ut og rustangrep mellom bakskjerm og karosseri. Hadde jeg fått vite det da, hadde jo dette vært en reklamasjonssak og merkeforhandler måtte rette opp i dette. Dette kunne han ikke svare på og henviser til at bilen er snart 10 år. Jeg viser til fortsatt det jeg har sagt tidligere og at bakluka er lakkert senest for 5 1/2 år siden, så alder på bil og km har ikke noe å si. (bilen har gått ca 140.000 km). Da er spørsmålet, hva gjør jeg nå? Jeg har blitt lovet en ting vedrørende 70% goodwill og gitt aksept for dette, men så snur de helt rundt og vil kun gi meg ca 2500 kr i avslag på rep av rust. Synes som trofast kunde med flere biler hos merkeforhandler at jeg føler meg dårlig behandlet. Er det noe jeg kan gjøre her, eller må jeg bare godta det avdelingssjefen viser til?

Takk.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2016-05-01 12:30:41 +0200

Hei. Garantier og reklamasjonsmuligheter etter loven, er nok ikke mulig å påberope seg, men "goodwill-avtalen" må gjelde dersom det var forutsetningen når du satt inn bilen, og det ikke ble tatt noe forbehold fra firmaets representant. Hilsen KNAjuristen.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar