0

Bobil skadet under PK. Hva kan jeg gjøre?

spurt 2016-04-06 20:00:45 +0200

Følgende innlegg vurderes publisert, - hva annet kan jeg gjøre enn å advare andre mot den arroganse som her utvises? Har du forslag hører jeg gjerne et pip på min mail; frank@nenett.no

Hvordan behandles våre biler under en EU-kontroll og service? Kan vi stole på at våre biler behandles med den forsiktighet vi som bileiere forventer? Påfølgende saksgjennomgang viser at så ikke alltid er tilfelle. Jeg gjør oppmerksom på at dette innlegg er presentert det omtalt bilverksted for uttalelse. De er uenig i at de har noe som helst ansvar, og ønsker ikke dialog om kompensasjon for skader.

Leserne kan selv bedømme; I 2015 satte jeg min bobil inn for den årlige EU-kontroll hos Kongsberg Bilsenter. Da jeg fikk bilen tilbake var garasjen på bilen delvis ommøblert. Ting hadde flyttet seg rundt på en måte som er helt umulig uten at det kjøres kraftig for fort over en fartsdemper. Etter denne kontrollen begynte også bilen å slite ett dekk skjevt, noe som ikke har vært tilfelle på de 50.000 km den hadde gått forut for kontrollen. Ved bestilling av kontroll på samme verksted i år la jeg fram dette for serviceleder ved Kongsberg Bilsenter Jeg tok vedkommende med ut i bilen og stillet ham spørsmålet hvordan han mente disse gjenstander kunne flyttes på uten uvøren bruk av bilen. Hans svar var kort og godt at «det ønsket han ikke å spekulere i.» Som han sier; «Det er vel ikke biler vi er mer forsiktige med enn campingbilene.» En arroganse og ansvarsfraskrivelse en sjelden ser. Og hvor forsiktige er de da med våre biler? Kan en bevise noe annet? Ved denne samme EU-kontroll i år avdekker mekaniker at det er knekt ei fjær foran på bilen. Skjedde det under prøvekjøringen i 2015? Til tross for at mekaniker på dette tidspunkt vet at det er en fjærknekk foran, så presterer han under prøvekjøring å kjøre bilen inn i en 40-sone med tre fartsdempere etter hverandre. Her holder han høy fart, og over den ene alt for høy fart. Hvorfor gjør han dette når han på dette tidspunkt vet at han kjører rundt med en knekt fjær foran? Og for ordens skyld, - jeg kan dokumentere denne kjøreturen detaljert. Jeg satte bilen inn for reparasjon på annet verksted. Her avdekker de at den omtalte fjær har et gammelt brudd samt et nyere. I tillegg er lagret i støtdemperbenet på samme side knust. Dette kostet meg den nette sum av kr. 15.824,- pluss nytt dekk. Takk skal dere ha Kongsberg Bilsenter. Ansvar ønsker dere tydeligvis ikke å ta, heller ikke delansvar som jeg har foreslått for dere. Dette siste har dere ikke engang svart meg på. Aldri mer Kongsberg Bilsenter, - den sjansen tar jeg ikke. Så får alle dere andre selv vurdere om dere tør sette bilen inn hos disse for kontroll/rep eller service.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2016-04-11 11:30:49 +0200

Hei. Den som har bilen til kontroll eller reparasjon, er ansvarlig for skade som måtte oppstå ved uvøren behandling. Ser at 2015-skadene kan være vanskelige å bevise/sannsynliggjøre, men den siste prøvekjøringen må være uaktsom og være grunnlag for erstatning. Du bør sende skriftlig krav til verkstedet om hva du mener de bør være ansvarlig for av skader. Avhengig av deres svar, bør du vurdere klage til Forbrukerrådet. Nærmere om det å klage og klageskjema finner du på www.kna.no og www.forbrukerradet.no. Hilsen KNAjuristen.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar