0

Hva har jeg rett/krav på av heving av bilkjøp?

spurt 2016-03-03 15:31:03 +0100

Hei!

Jeg hatt en laang diskusjon over lengre tid vedrørende en Ford S-max som jeg kjøpte hos forhandler XX i Sarpsborg i Juli 2013.

Problemet startet påfølgende høst 2013 med fukt/vanninntrenging i baklyktene. Jeg reklamerte straks tilbake til forhandler om feilen og de tok saken på alvor å sendte meg videre til Kverneland bil i Trondheim for å utbedre feilen. Men etter kort stund endte jeg opp med fukt i lyktene igjen. Tok nok en gang kontakt og ble videresendt til Kverneland bil igjen for utbedring. Heller ikke denne gang ble det bra og jeg tok direkte kontakt med Kverneland for å reklamere til de. De prøvde ytterligere 2 ganger for å finne feilen uten hell. Da tok jeg kontakt med Naf advokater og de sendte skriftlig brev til XX om heving av kjøpet. Svaret var at de ønsket selv å prøve for å finne feilen. Jeg avtalte videre med XX om at jeg skulle bringe bilen ned til Sarpsborg slik at de fikk prøve (Mars 2015). Etter turen opp til Trondheim var fukten tilbake og jeg reklamerte igjen, men de ville vente å se. Så plutselig kom våren og jeg registrerte lite fukt helt til høsten kom 2015. Jeg reklamerte nok en gang med varsel om at jeg ville heve kjøpet eller bytte bilen inn til en nyere modell mot et mellomlegg. Etter mye purring fikk jeg bekreftet at de ville ta bilen i retur, men fikk først i dag etter mye purring vite prisen de ville ta tilbake bilen min.

Kjøpsprisen var 261.000,-

De antyder nå at bilen er verdt 172.000,-

Spørsmålet er: kan de slå av så mye på prisen når det er snakk om heving?

Naf snakker om at de må betale tilbake hele beløpet pluss forsinkelsesrente siden objektet ikke svarer til forventningene.

Jeg vet rett å slett ikke hva jeg skal svare tilbake til forhandler, og synes iallfall at prisen de kom med er laaangt under par!

Hva har jeg rett/krav på?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2016-03-14 17:42:51 +0100

Hei. Her bør det være snakk om hele beløpet. Jeg vil imidlertid anbefale deg å ta saken opp med Forbrukerrådet på www.forbrukerradet.no. Klageskjema og informasjon finner du også på www.kna.no. Hilsen KNAjuristen.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger