0

mazda cx 5 bensin, diesel?

spurt 2016-02-10 20:47:35 +0100

Hei:) Er på utkikk etter ny bil. Eg har lyst å prøve meg på mazda cx 5 siden eg har 2 små barn og trenger litt plass. Er dette bra biler og noko eg Bør satse på? Kjøre +- 15000 km i året og ein god del av det er småkjøring. Veldig i stuss om eg skal velge bensin eller diesel pga alt maset om at diesel biler skal vekk. Mest lyst på diesel pga forbruket og draget er vel kansje ein del bedre i dei. Men så er eg og redde problemer og utgifter med tett partikkelfilter og slikt pga småkjøring. Desse bilene har vel euro 6 motorer ? Kan dei slippe meir unna restriksjoner fra myndighetene enn eldre og meir forurensede dieselen? Er vel vanskelig å svare på men kjem dieselen te å få eit stort verditap om kort tid? Kort sagt: Bør eg velge bensin eller diesel med min kjøring ? Håpe på svar :)

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-09-06 20:54:04 +0100

Kjør litt lengre turer og med høgt turtall av og til ( hver 2 uke feks) så er dette helt iorden mht partikkelfillter for diesel modell

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-09-08 11:39:26 +0100

Først og fremst, dersom du har hatt diesel tidligere og har tilegnet deg en kjørestil der du kjører på momentet fremfor å jage turtall, vil det å gå tilbake til benziner oppleves som en skikkelig nedtur. Sånn er det bare. En dieselbrenner er vesentlig mer komfortabel, både i byen, ved landeveiskjøring, og ikke minst, ved seriøs langkjøring. En ekstra bonus er et hyggelig drivstoffbudsjett!

Men, det er et stort men, dersom si 70-80 % av kjøringen din består av småkjøring, typisk mindre enn 3 mil hver gang du setter deg i bilen, kan en bensin turbo være et alternativ. F.ex VAG sine TSI-motorer har anvendbar kraft ned i et turtallsområde der benzinere uten turbo ikke har noenting. Nei, det er ikke som en diesel, men med bla automatkasse kan man aldeles utmerket leve med en slik bensiner. Absolutt verdt en prøvekjøring. Også Mazda har lagt seg på en linje der benzinerne har vesentlig mer krefter fra relativt lave turtall om du skulle være heftig begreistret for Mazda.

Dette med DPF og problemer med småkjøring avhenger av flere ting, ikke minst hvor godt den enkelte produsent ivaretar renseprosessen. Min VW TDI har et system som øker luftgjennomstrømingen i DPF ved jevne mellomrom og svir av sot, bank i bordet, det har fungert greit til nå. Jeg har hatt en gul lampe en gang på rundt 100.000 km med DPF, det var i en periode der helsa var helt i bunnen og den eneste kjøringa var frem og tilbake til butikken, legen osv.. Et par mil på landeveien med et gir lavere enn jeg normalt ville valgt var nok, siden har jeg aldri sett det gule lyset. Så nei, du trenger nok ikke ligge på maks turtall i flerfoldige mil, som vår vennine Synnøve anfører, litt lengre turer innimellom vil nok være tilstrekkelig....og HØYT turtall innebærer et trinn lavere gir enn ellers...dette lar seg også gjøre med flere automatkasser, uten at jeg kjenner prinsippet for Mazdas automatkasser.

Dette med politikerne og restriksjoner er vanskeligere å forutse, det er ikke vanlige, rasjonelle motiver, ei heller faktiske miljøhensyn som styrer dette, selv om man ofte bruker "for miljøets skyld" som en påskudd. Ja, i de fleste andre land evner politikerne å skille mellom både euro4, 5 og 6 uten problemer whatsoever, men i Norge er det primært potensialet for økte avgifter, forhøyede bompengesatser som definerer her, og denne biten med trusler om "dieselforbud" er en del av dette spillet. Ja, om du bor i en by med bomring der politikerne har hausset opp dette med dieselbiler til uante høyder, da kan det være lurt å tenke i retning av en benziner, men ser vi tilbake på norsk samferdselspolitikk, vingler politikerne som fulle fantekjerringer. Dette er utenpå, bak dette spillet ligger en bevisst strategi der innfører diferensierte avgifter, med f.eks å øke avgiftene for dieselbiler mer enn for bensinbiler. Da klapper de som har bensinbiler i hendene, og andre løper og kjøper kanhende bensinbiler istedetfor diesel i den tro at de ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-09-09 09:22:41 +0100

Jeg ser ordet "verditap". Det er ikke godt å spå om fremtiden, en dullion forhold som ikke finnes i min krystallkule kan spille inn. Dog, generelt er det smart å kjøpe en bil i best mulig stand og ta godt vare på den, slik at man kan eie den og ha glede av den over lang, lang tid. Ja, den største delen av verditapet blir tatt de første to-tre åra, men det mange glemmer, er at over de neste 6-7 åra er verditapet tilnærmet konstant. Les og bli klok, økonomiske tidskrifter har artikler over dette emnet med jevne mellomrom! Cluet er at for hvert år du eier bilen, kan du dele det totale verditapet over et betydelig antall år.

Du slipper også det som vi på en enkel måte kan kalle "overgangskostnad", den som bytter bil "ofte", si hvert år, annethvert år, i den tro at det er "smart" lurer seg selv ganske så kraftig! Noen bytter til og med bil flere ganger i året, det er gjennomgående personer som nok har en kombinasjon av for mye penger og en logisk brist i hodet sitt. Sånn er det bare! Med "ta vare på bilen" mener jeg et normalt godt serviceregime, der man påser at bilen får service til korrekte intervaller, herunder oljeskift ved 15.000 km, max 20.000 km om man har mye langkjøring...."longlife" service med 30.000 km eller mer er ekstremt dårlig karma for motorens indre liv!

Bare så det er nevnt: mener Mazda aldri har hengt seg på denne "trenden"! Understellsbehanlding med etterbehandling med påfølgende etterbehandling er også en kritisk faktor for at bilen skal leve lenge i landet, og nei, kostnadene for å ta sånn passe godt vare på bil trenger ikke bli skyhøye. Velg velrenommerte samarbeidspartnere, bygg gode relasjoner over tid, og bruk gjerne det være seg et firttstående, autorisert verksted eller reis til Sverige eller Tyskland (Cornona-sirkuset må jo ta slutt en gang), det er mange muligheter til å få et godt vedlikehold innenfor et familievennlig budsjett. Fordelt over de mange, mange km du har glede av bilen, er det en helt grei kostnad. Ja, "dyre" reparasjoner kan visstnok oppstå, men den som passer på bilen på en god måte slipper ofte sånne ting. En del av dette er også å ha en kjørestil der man kjører på momentet fremfor å jage turtall, kfr over, og aldri skvise motoren før olja er gjennomvarm.

Politiske svingninger som påvirker restverdien? Ja, mye rart kan skje, men en ting er sikkert: det vil være ekstremt vanskelig å avgiftsbelegge diesel fra pumpa, så lenge transportnæringen er 99 % dieselbasert er det i praksis nærmest umulig. En økt årsavgift for dieselbiler er mulig, likeledes kan vi se for oss en "veibruksavgift", men det går en grense for hvor stor grad av negativ forskjellsbehandling det norske folk vil finne seg i. Politikerne er glade i taburettene sine, så enkelt er det. Så lenge en god del av oss bor i grisgrendte strøk og trives best med diesel, vil det ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar