Først og fremst, dersom du har hatt diesel tidligere og har tilegnet deg en kjørestil der du kjører på momentet fremfor å jage turtall, vil det å gå tilbake til benziner oppleves som en skikkelig nedtur. Sånn er det bare. En dieselbrenner er vesentlig mer komfortabel, både i byen, ved landeveiskjøring, og ikke minst, ved seriøs langkjøring. En ekstra bonus er et hyggelig drivstoffbudsjett!
Men, det er et stort men, dersom si 70-80 % av kjøringen din består av småkjøring, typisk mindre enn 3 mil hver gang du setter deg i bilen, kan en bensin turbo være et alternativ. F.ex VAG sine TSI-motorer har anvendbar kraft ned i et turtallsområde der benzinere uten turbo ikke har noenting. Nei, det er ikke som en diesel, men med bla automatkasse kan man aldeles utmerket leve med en slik bensiner. Absolutt verdt en prøvekjøring. Også Mazda har lagt seg på en linje der benzinerne har vesentlig mer krefter fra relativt lave turtall om du skulle være heftig begreistret for Mazda.
Dette med DPF og problemer med småkjøring avhenger av flere ting, ikke minst hvor godt den enkelte produsent ivaretar renseprosessen. Min VW TDI har et system som øker luftgjennomstrømingen i DPF ved jevne mellomrom og svir av sot, bank i bordet, det har fungert greit til nå. Jeg har hatt en gul lampe en gang på rundt 100.000 km med DPF, det var i en periode der helsa var helt i bunnen og den eneste kjøringa var frem og tilbake til butikken, legen osv.. Et par mil på landeveien med et gir lavere enn jeg normalt ville valgt var nok, siden har jeg aldri sett det gule lyset. Så nei, du trenger nok ikke ligge på maks turtall i flerfoldige mil, som vår vennine Synnøve anfører, litt lengre turer innimellom vil nok være tilstrekkelig....og HØYT turtall innebærer et trinn lavere gir enn ellers...dette lar seg også gjøre med flere automatkasser, uten at jeg kjenner prinsippet for Mazdas automatkasser.
Dette med politikerne og restriksjoner er vanskeligere å forutse, det er ikke vanlige, rasjonelle motiver, ei heller faktiske miljøhensyn som styrer dette, selv om man ofte bruker "for miljøets skyld" som en påskudd. Ja, i de fleste andre land evner politikerne å skille mellom både euro4, 5 og 6 uten problemer whatsoever, men i Norge er det primært potensialet for økte avgifter, forhøyede bompengesatser som definerer her, og denne biten med trusler om "dieselforbud" er en del av dette spillet. Ja, om du bor i en by med bomring der politikerne har hausset opp dette med dieselbiler til uante høyder, da kan det være lurt å tenke i retning av en benziner, men ser vi tilbake på norsk samferdselspolitikk, vingler politikerne som fulle fantekjerringer. Dette er utenpå, bak dette spillet ligger en bevisst strategi der innfører diferensierte avgifter, med f.eks å øke avgiftene for dieselbiler mer enn for bensinbiler. Da klapper de som har bensinbiler i hendene, og andre løper og kjøper kanhende bensinbiler istedetfor diesel i den tro at de ... (more)