0

Er s2 en dyr bil?

spurt 2016-01-25 23:02:01 +0100

Hei jeg lurer da på om s2 er en bil som kan koste meg dyrt, kjente feil med bilen osv?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2016-01-29 12:14:44 +0100

Heisann!

Skjønner godt at denne kan virke fristende. Dette var jo noe av det tøffeste Audi hadde å by på om vi skrur tiden litt tilbake.

Den femsylindrede 2,2-litersmotoren er jo legendarisk i Audi-sammenheng og det er også den men finner mellom forskjermene her. Da med turbo og en ytelse på enten 220 eller 230 hk. Det gir bilen respektable prestasjoner også i dag. Toppfarten er rett under 250 km/t og den gjør 0-100 km/t på raske 5,8 sekunder.

Dessuten har den quattro firehjulstrekk systemet, som sikrer både godt grep og god framkommelighet. Styringen er presis, hjulopphenget fast og det er rett og sklett en herlig kjøremaskin dette, som nå er i ferd med å oppnå skikkelig klassiker status.

Prisene er heller ikke lille. For rundt 200.000 skal du få en hel, pen og fin bil.

Så langt er alt vel. Men – det er et men her også. Bilene begynner å bli gamle. S2 ble produsert mellom 1991 og 1996. Mange biler har derfor gått langt, hatt mange eiere og mange har blitt trimmet ytterligere og modifisert og hardt kjørt.

Bilen er i utgangspunktet svært solide, det samme er motoren. Men det er begrenset hvor mye hjuling en slik bil allievel tåler over tid, kombinert med tidens tann. Floskelen om at tideligere eiere er bilens verste fiende stemmer veldig godt her. Det er få slike biler tilsalgs i Norge, hvilket kan gjøre det fristende å hoppe på den første og beste som dukker opp.

Men dette er ikke bil som kjøpes på impuls. Disse må sjekkes grundig før kjøp. En del eksemplarer har blitt ganske så lurvete og krever mye både jobb og penger å sette i stand igjen. Andre eksemplarer har blitt mer forsiktig brukt av entusiaster som har tatt godt vare på de og fult de opp.

Dette er , som mange andre biler, en bil det definitivt lønner seg å legge litt ekstra penger i kjøpet for å få et fint og velholdt eksemplar med kjent og god historikk som kan dokumenteres.

Det er en god del ting å se opp for før kjøp. Motoren er solid, men både heftig oljeforbruk og turbohavari kan forekomme.

Driovverket er også solid i utgabgspunktet med en nøte sjekk av alt i fra clutch, girkasse, drivaksler og dekk er på sin plass.

For- og bakstilling bør også undersøkes sammen med bremser og hjuloppheng.

På så gamle biler kan rust også være et tema. Foruten de vanlige stedene som hjulbuer, nedkant av dører og rundt jekkfester bør også innfestingen av A og B-stolpe sjekkes.

Etter hvert er også en mest mulig original bil å foretrekke. Leter du opp en hel, pen og god bil her så tror jeg faktisk dette kan være en grei investering litt på sikt. De siste par årene har prisene på RS-modeller og en del andre kurante sportsbiler skutt i været.

Det vil derfor overraske meg om denne ikke følger etter.

Ønsker deg lykke til med tøff bil!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger