0

omlevering og garanti?

spurt 2016-01-19 14:18:34 +0100

Hei, Mot slutten av september 2015 fikk jeg levert en ny bil av Toyota Østfold i Sarpsborg (Torp). To uker etterpå var jeg innom å klagde på at sensorene som styrer automatisk langlys, kolisjonsvarsler/brems, filskiftevarsler ikke fungerte. Sensorene trodde de var tildekket når de ikke var det. Feilen var av en sånn type at den kom periodevis. Da med blinkende gult lys i dashbordet samt varsel over det digitale speedometeret. Noe som var sterkt forstyrrende under kjøring. Mekanikerne sjekket bilen og fant ikke feil, men de skjønte at det var en feil ut i fra det jeg beskrev. De kunne ikke reparere noe fordi de ikke hadde instrukser fra Toyota Norge og Europa. De mente også at feilen kunne oppstå fordi de klimatiske forholdene hjemme i Norge ikke var tilpasset systemet. (Været på dette tidspunktet, var normalt europeisk vær). Jeg fikk svar om at de skulle kontakte meg når de viste mer.

Et par uker senere var jeg innom verkstedet på nytt med samme feil. Fikk på nytt samme svar at de ikke kunne reparere dette og at de skulle kontakte meg. Ukene gikk og jeg irriterte meg stadig mer over feilen. Dessuten opplevde jeg at jeg hadde betalt for et produkt jeg ikke hadde fått. Jeg kontaktet Toyota Norge for å høre hva de hadde å si. Der fikk jeg vite at dette var en kjent feil på bilen. Og de hadde kjent til dette siden bilen ble lansert i september 2015. De gav meg også samme svar som verkstedet. De påventet svar fra importør…

I midten av desember henvendte jeg meg på nytt til Toyota Østfold og Norge om dette fordi jeg hadde opplevd trafikkfarlige situasjoner med disse feilene. Der svarte Toyota Norge at dette var en mye større feil enn de trodde, og de kunne fortsatt ikke gjøre noe. Fabrikken drev å testet ut noen løsninger, men hadde ikke funnet noen svar.

Nå i Januar 2016 er det fortsatt ikke kommet noen løsning. Forhandler har innrømmet at dette er en åpenbart mangel og de vet ikke hva de skal gjøre. Hva kan jeg kreve? Jeg kjøpte jo denne utgaven pga. systemene, og kunne fint ha spart meg 10tusen+ for å gå på en enklere utgave. Jeg bruker bilen daglig i pendling og er ellers fornøyd med bilen slik den framstår.

Jeg er litt lysten på å kreve omlevering av bil, men er usikker på om det funker. Forhandler mente at denne feilen ikke var på biler som ble levert nå…. Kan for øvrig opplyse om at bilen var punktert når jeg mottok den (helt ny) , men dette ble fiksa. Vinterdekk var ikke konfigurert med bilen slik at jeg fikk feilmeldinger også der når jeg skifta dekk. Verkstedet måtte inn for å programmere dette.

Har dere noen forslag?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2016-01-21 12:25:38 +0100

Hei. Du bør sørge for å dokumentere alt av feil og henvendelser til forhandler mv. Ellers er det klart mangler som selger er ansvarlig for, noe som vel heller ikke benektes. Dere bør nedfelle er skriftlig avtale om når feilen senest skal være ordnet. Ellers kan det være snakk om omlevering, prisavslag eller heving av kjøpet siden bilen ikke er i henhold til avtalen og det er snakk om vesentlig feil. Kommer du ikke noen vei, kan du klage til Forbrukerrådet, www.forbrukerradet.no eller du kan lese mer om dine rettigheter på www.kna.no hvor det også finnes klageskjema. Hilsen KNAjursten.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger