0

Opprinnelig Norsk bil-eksport til Sverige-brukes i Norge igjen

spurt 2015-12-06 12:06:34 +0200

Hei,

Jeg ønsker å få frem det juridiske rundt spørsmålet med bruk av utenlandsk registrert bil i Norge med norsk fører. Teoretisk sett hvis man tar f.eks. En rimelig bil for å hindre for store tap. Ved rettsak/beslag hos Tollvesenet. Verdi på kjøretøy f.eks 15 000-20 000 NOK. Norsk bil - eksport til Sverige. Kun mva. og deretter Svenske skilter.
Svenske avgifter - årsavgift - forsikring - evt. billig omregistrering på nye eiere i familien.

Senere når den norske personen blir stoppet av Tollvesen eller Politi i Norge, med å kjøre et svensk registrert kjøretøy. Som det allerede har vært betalt inn avgifter til Norge tidligere. Har de da rett til å kreve avgifter på nytt? Kan man henvise i en eventuell rettsak, at det allerede har vært betalt avgifter på bilen i Norge. Og man kan ikke betale avgifter 2 ganger på samme kjøretøy?

Den eneste hensikten med dette er vel å kunne nytte av mulighet å av/på-registrere kjøretøyet i løpet av året når det passer en selv. F. eks ved lengre utenlandsopphold. Som pensjonister og gjerne for folk som bor nære Svenske grensen etc. Evt. å kunne være eier av flere eldre brukskjøretøy, uten at de får forholdsvis høye årlige kostnader i form av årsavgift/forsikring etc. Pick-Up arbeid/gårds/skogs bil etc.

Først og fremst om det faktisk lar seg gjøre i utgangspunktet, med loven i hånden. Evt. om EU lovgivninger kan komme med rettledninger, og pekepinn som norske myndigheter må forholde seg til.

Det er kanskje slik at kjøretøyet offisielt skal være plassert i opprinnelseslandet Sverige et visst antall dager i løpet av et år også? Ifølge lovgivningen.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2015-12-07 15:02:19 +0200

Hei. Det er et klart utgangspunkt at person bosatt i Norge ikke har anledning til å kjøre utenlandsk registrert kjøretøy i Norge. En norsk statsborger bosatt i Sverige kan godt kjøre svensk registrert kjøretøy i Norge. Det er altså det faste bostedet som er avgjørende for om en norsk person kan kjøre lovlig i Norge og lovligheten er knyttet til hvor bilen er registrert og ikke om det tidligere har vært betalt norske avgifter. I noen spesielle tilfeller kan norsk bosatt person kjøre utenlandsk bil i Norge, f.eks. i forbindelse med parkering, eller når den som er berettiget til å kjøre er med i bilen. Dessuten er det noen spesielle regler for leiebiler. Dette følger av forskrifter gitt av Samferdselsdepartementet om bruk av utenlandske kjøretøy her i landet. Dette må ikke blandes sammen med Finansdepartementets bestemmelser om innførsel av motorvogner. Når det gjelder spørsmål om eksport og import av kjøretøy, hvor det snakke om eventuelle refusjoner ved utførsel og avgiftsberegninger ved innførsel, må jeg henvise til Tollvesenet, www.toll.no, som på grunnlag av mer spesifikk informasjon sikkert vil kunne gi et konkret svar. For min del vil jeg legge til at det neppe blir noen god forretning å utføre og gjeninnføre gang på gang. Husk at det hele tiden, enten det gjelder føring eller registrering, er din faste bopels lovgivning som gjelder. Fast bosted har en bare et sted og det stilles krav for eventuelt å bytte bosted, det holder ikke bare med et lengre utenlandsopphold. Hilsen KNAjuristen.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2016-05-09 11:07:31 +0200

Hei. Funderar lite . Om man som Nordbo med långvarig erfarenhet och ett antal bilar tagits upp genom åren, de flesta mot EU regelverk, Hellas specielt då, so betalat bot till EU før detta førfarande, då det tagit EU utl registerarade bilar så har ju inte detta betalats tillbaka till bilægarn, som førlorat bilarna, var har då dessa bot pengar førsvunnit. Sedan om man har Svensk-Engelsk-Grek relationer barn o barnbarn och dessutom bor i Norge, så om man nu ska bo med 2 hem inom EU, så måste man ha 2 bilar som då ofta tas i beslag utan att ha notifikations/delgivnings processen iordning då man hindrar meddelande. Vilket då blir ett omfattande skadepaket som inte klaras av då den fria rættshjælpsystemet inte har fungerat, då instæller sig frågan, hur många gånger ska detta løp upprepas, Det sæger ju sig sjælvt att man kan ju inte beskatta och ta tull av bilar som beskattats och førtullats med skattemedel som ær pension som redan ær beskattat, varje gång man flyttar tillbaka efter 184.9 dagar. Jan med en enkel ide.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-10-13 12:45:00 +0200

Tack för informationen! Det är klurigt med EU regelverket. Roodee är ju något man kan kolla in om man är i Thailand för att få mer info.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar