0

hvor er logikken

spurt 2015-11-17 18:35:35 +0100

Har en v50 2010mod regna 09 den kan ikke trekke mer en 800 kilo med brems.mens 08 mod kan trekke 1100 samme moter 1.6 diesel kan du gi meg et bra svar for det kan ikke olvo Norge mvh roger

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2015-11-20 14:34:33 +0100

Hei Roger. Skjønner at dette kan virke litt ulogisk. Det er også litt ulogisk at Volvo Norge ikke kan svare på dette. Er det noen som burde kunne, så er det nettopp de.

Men jeg tror i alle fall at jeg vet grunnen til at det er slik at to identiske biler i ditt tilfelle Volvo V50, har oppgitt at de kan trekke forskjellig hengervekt. For det er ikke bare Volvo som har det slik.

Om jeg ikke tar helt feil, så er den ene av disse bilene bruktimportert. Det har seg nemlig slik at typegodkjenningen med hensyn til tillatt hengervekt stiller krav til hva en bilmodell kal kunne klare å trekke i gang ved bakkestart.

Vårt vakre og langstrakte land er jo ganske kupert. Derfor har Norge andre krav til dette enn en del andre land.

Jeg er ikke helt skråsikker her, men jeg mener ganske bestemt at for norsk typegodkjenning så er det en helling på 12 grader som gjelder, mot 9 grader som ellers er standard.

Kanskje ikke logisk, men ...

"Norske" biler må dermed kunne ta bakkestart i brattere bakker og med dertil redusert tillatt hengervekt.

På bruktimporterte biler derimot er det typegodkjenningen i landet den kommer i fra som gjelder, selv etter at den kommer hit. Det kan derfor gi seg noen litt snodige utslag. Jeg har vært borti det samme på Toyota Hilux også. Bruktimporterte kan trekke tyngre henger.

Dette kan også være en liten felle om man kjøper lik bil som en bekjent, men som er bruktimportert med tanke på å kunne dra f.eks campingvogn eller hestehenger, men selv kjøper en "norsk" bil med lavere tillatt hengervekt. Om man ikke er oppmerksom på problematikken her kan det vanke både bøter og det som verre er.

Jeg sier ikke at dette er logisk, for det finnes bratte bakker andre steder i verden også. Men det er nå en gang slik det er her i Norge.

Jeg antar at dette er forklaringen på "mysteriet" ditt. .

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2015-12-06 09:50:10 +0100

RTR gravatarbilde

At ingen hos importøren Volvo Norge kan svare på dette er for dårlig, for forklaringen er introduksjonen av DRIVe-motorene til C30/S40/V50 for årsmodell 2009 i oktober 2008.

1,6D som vel kom i 2005, endret betegnelse til 1,6D DRIVe, I prinsippet er motorene identiske bortsett fra at utslipp/forbruk er lavere: https://www.media.volvocars.com/se/sv...

I februar 2009 ble 1,6D DRIVe Start/Stop introdusert. https://www.media.volvocars.com/se/sv...

For årsmodell 2008 har C30/S40/V50 1,6D tillatt hengervekt m/brems 1300kg.

For årsmodell 2009 har en to versjoner 1,6D DRIVe med tillatt hengervekt m/brems 1300kg og 1.6D DRIVe Start/Stop med tillatt hengervekt m/brems 800 kg. Førstnevnte er tilgjengelig for C30/S40/V50, mens sistnevnte kun er tilgjengelig på S40/V50, C30 1.6D DRIVe Start/Stop er ikke typegodkjent for å trekke tilhenger.

Når det gjelder typegodkjenningen så er den felles for hele Europa, EU-typegodkjenningen som er registrert hos KBA i Tyskland.

Skal du kjøpe V50 med 1,6 l diesel så anbefaler jeg en 2011-13 D2, denne har 115 hk og tillatt hengervekt m/brems 1300 kg. Historikk til S40/V50 med motorinformasjon finner du her: https://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_S40

Håper dette var oppklarende og til hjelp.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar