0

Høyre indre bremsekloss bak Tiguan 2012

spurt 2015-11-12 20:50:37 +0200

Min Tiguan sliter denne til stålet etter ca.30.000Km. Forrige eier fikk skiftet på 30.000 Km.(garanti). Bil Har nå gått 63.000Km. Alle klosser untatt indre høyre bak ser ny ut. Møller Ålesund tilbydde seg å skifte klosser bak til Kr 2800,- De sier at de ikke kan ta dette på garanti. Er dette Rimelig?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2015-11-13 13:37:42 +0200

Heisann!

Dette med bremser er et litt betent tema i forhold til garanti. Bremseklosser er en såkalt slitedel - på lik linje med lyspærer og viskerblader, og dekkes slik sett ikke av garantien.

Men i ditt tilfelle er det noe som ikke stemmer helt. At kun denne ene klassen slites gjør at jeg tror at noe er feil og at å bare bytte klosser nok en gang er å dytte snøballen foran seg.

Trolig er det en feil i bremsekloa bak. Et stempel som ikke returnerer og som gjør at denne klossen "ligger på" og slites fortere enn alle de andre.

Er min teori / gjetting riktig her så må denne bremsekloa byttes. Den er ikke en slitedel op samme måte som en bremsekloss, selv om den også har bevegelige deler.

Denne kloa bør du i alle fall få på garanti. Det er mulig at de klarer å få med klossene her også som en "medfølgende del". Det er ofte slik at det skilles mellom årsaksdel og medfølgende deler på garantijobber.

Man får aldri dekket klosser som årsaksdel, men som medfølgende del burde det kanskje ga. Men bare kanskje i og med at bilen er kjørt så "langt". Møller VW er ikke akkurat kjent for å gi ved dørene...

Vi verste fall så får du en regning på kloss-settet, men det bør være til å leve med...

Jeg synes du bør ta opp dette med verkstedet ditt på nytt.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2015-11-16 16:49:04 +0200

Hei Benny,

Her er svaret jeg fikk når jeg foreslo å betale klosser :(

Hei J

Bremseklo(caliper) er som regel ikke nødvendig å bytte. Her er litt info om bremseklosser . Håper dette kan gi deg litt forklaring. Men bremseklosser er som du selv sier en slitedel.

Årsaken til slitasje på kloss h. bak er en "uheldig" kombinasjon av flere ting.

I første omgang er det våre veier/ veistandard som i tillegg ikke blir holdt vedlike med å rense/ feie veiene flere ganger per år. Når har dere sett siste bilen som renser gata?

Smuss vil naturligvis legge seg mest på veikanten på h. side da den virvles opp under kjøring. Derfor er det mer smuss på høyre side/ veikant enn i banemidten.

Det som eventuell kan beskrives som "tillegg iht. bilens standard" er at bremsene og lufting på bremsene på Alltrack og Tiguan er mer kompakt og kalipper som sitter mer rett på.

Plater under bilen sørger for en luftvirvling mens man kjører som igjen "tar opp" smuss og virvle den mot det kompakte bremseanlegg. Dette luftvirvling sørger for at smuss legger seg inn i kalipper som står mer rett (kl. 3 hvis du tenker deg en klokke) enn på andre biler og dermed kan smuss ikke "falle" ut igjen.

Dette smuss sørger nå igjen for mer sliping mot bremse innersiden og klossen sliter. Ytre side av Kalipper er som kjent litt åpen og det er mer smuss som kan falle ned på denne siden av høyre bremse.

Med vennlig hilsen Møller Bil Ålesund AS Tone Didriksen serviceleder

Mail : tone.didriksen@moller.no Tlf: +47 24 03 19 15 Mob: +47 915 18602

Brusdalsveien 201. Fremmerholen, 6022 Ålesund

Konstruksjonsfeil?? Har ikke hatt dette problemet på de 18 andre bilene jeg har eid! Er vel bare å bla opp??

mvh Steinar

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar