0

Fusking ved varm motor, når den blir presset

spurt 2015-11-07 20:16:27 +0200

Jeg ønsker å dele en erfaring ang. fusk / tenningsfeil på min 2000 Ford Focus 1.6 Zetec. Jeg har skrudd motor / kjøretøy i ca. 35 år på hobby-basis, så jeg regner meg noenlunde erfaren.

Feil-symtomene var som følger; fusker når man presser motoren litt, dette kommer etter at motoren blir varm. Jeg har sett at det er litt olje og vann i rommet der plugg 1 og 2 står, dette ser man bare når det sorte plastdekslet på toppen er fjernet. At det er vann her har jeg lest på flere forum, kommer fra hullet spylerdysen er montert i, når det regner, så jeg tenkte ikke mer på dette. Byttet så toppdeksel-pakning for å bli kvitt oljelekkasjen, deretter plugger og coil. Satte på igjen plastdekslet over pluggene, tror ikke at regnvann kan renne ned til pluggene når dette er på. Samtidig med at pluggene er ute tar jeg en kompresjonstest, bare for å utelukke ventilproblemer. Jeg hadde problemfri bil i ca. 14 dager, så kom samme feil tilbake med fusking ved varm motor når den ble presset litt. Det som forvirret meg er at dette kommer bare ved varm motor, så jeg tenker nå retning av lamdasonden, da det er denne som regulerer luft/bensin forholdet når motoren har blitt varm. Skifter så lamdasonden som står før katalysatoren, dette hjelper ikke. Når jeg så skal sjekke pluggene for å se hvilke sylindre som fusker, oppdager jeg på nytt at det står mye vann rundt plugg 1 og 2. Det er altså dette vannet som har knekt to coiler og det kommer fra en lekkasje i blind-pluggen som står mellom plugg 1 og 2 (14mm unbrako-skrue). Jeg tappet ned kjølevæsken og skrudde ut blindpluggen, gjorde ren gjengene i toppen og på skruen, hadde på gjenge-tetting/låsing og skrudde den på igjen. Fylte på igjen kjølevæske til normalt nivå.

Driver nå å prøver coil nr.3 i et forhåpentlig tørt miljø rundt pluggene. Det er ikke mulig å måle seg fram til denne feilen på coilen, hverken med multimeter eller via diagnose og det er ingen synlige skader/sprekker på disse coilene. De virker også fint på tomgang. Så det må være overslag inne i coilen på høyspentsiden som lager dette problemet og det kommer frem når coilen blir varm.

Det skal visstnok være lett å ødelegge hjernen(ECU) når det er coil-problemer, dette ser ikke ut til å ha skjedd med meg, jeg regner med at man da opplever fusk både ved kald og varm motor, likeså både ved tomgang og belastning.

Nov-12 Oskar

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2015-11-09 14:26:53 +0200

Hei - takker for godt innspill! :-)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar