0

Extralys hva er reglene

spurt 2015-10-01 20:50:53 +0200

hei Benny. jeg lurte på hva regler om Extra lys jeg har en Hyundai Elantra
jeg har lyst til å få satt på tåke lys i frontfangeren da lurte jeg på om hva reglene er på det nå?

hilsen Inge Ramsrud

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2015-10-02 16:20:32 +0200

Heisann! Det nærmer seg jo helt klart en årstid hvor litt mer lys kan være på sin plass. Så å tenke på litt ekstra lysutstyr er slett ikke dumt det. Det kan rett og slett være smart!

Når det gjelder kurve-/tåkelys så kan disse brukes på to forskjellige måter. Jeg skal forsøke å gi en enkel forklaring på hvordan og hvorfor:

1) Som hjelpelys Hjelpelys må bare brukes til det formål de er bestemt for. Det vil si at kurve-/tåkelys bare er lovlig å bruke enten ved kjøring i tett tåke, snødrev og ellers når værforholdene gir svært dårlig sikt, eller dersom man kjører på en vei som er så svingete at det er behov spredelys for å se ut på veiskulderen i svingene.

Er lys eller værforholdene slik at det er behov for å kjøre med hjelpelys må parkeringslys være tent, mens nærlys ikke må brukes. Dette framgår klart av trafikkreglene § 15. nr. 5 som lyder slik:

§ 15. Bruk av lys Nr 5 . Tillatt hjelpelys må ikke nyttes til annet formål enn det er bestemt for. Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys.

Fram til 2002 var kombinasjonen kurve-/tåkelys og nærlys tillatt. Imidlertid viste undersøkelser bl.a. fra Sverige, at kombinasjonen nærlys og kurve-/tåkelys ”stjal” mye av lyset til møtende kjøretøy og forkortet deres siktstrekning med ca 16 %. Selv om alle brukte kurve-/tåkelys sammen med nærlys, ble siktstrekningen forkortet. Dessuten gir denne lyskombinasjonen sterk lys i en kort sone foran bilen, noe som ”tiltrekker seg ” førerens øyne og derved svekker synet lenger fram.

2) Som kjørelys. Kurve-/tåkelys kan brukes som kjørelys, men da også bare sammen med parkeringslys og ikke kombinert med nærlys. Dette framkommer i kjøretøyforskriften § 28. Det foregår imidlertid en god del ulovlig kjøring med kurve-/tåkelys brukt som kjørelys etter at det er mørkt. Den begrunnelsen mange gir for å kjøre med kjørelys selv om det er mørkt, er at vegen er opplyst. I trafikkreglene § 15. nr. 1 står det at lys skal være tent når det er nødvendig for å gi føreren tilstrekkelig synsfelt. Det er tvilsomt om gatelys kan erstatte dagslys, og kjøring etter mørkets frambrudd vil i de fleste tilfeller krevde nærlys eller fjernlys, selv om det er veibelysning.

Nærlys gir lys lenger fram enn kurve-/tåkelys, noe som kan ha avgjørende betydning for når man oppdage personer og syklister. Bruker disse refleks er forskjellen meget stor. Tidligere ga trafikkreglene § 15 nr. 1 en mye klarere regel om at lys skulle være tent under kjøring i skumring og mørke, i tunnel eller når det på grunn av tåke, dis, regn eller lignende sikt- eller lysforhold var påkrevet. Det var imidlertid neppe meningen at den endring som ble foretatt skulle innebære en realitetsendring av regelen.

Beklager at svaret ble litt langt, men håper du fikk svar på det du lurte på.

Lykke til med monteringen av ekstra lys.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar