0

BMW i3 som ladbar hybridbil

spurt 2015-09-11 11:33:53 +0100

Hei vi har tenkt å kjøpe elbil, primært til dagligkjøring der vi i dag også passerer bomring hver dag. Har ikke tenkt på ladbar hybrid, fordi de ikke har fordelene elbilene har. Men den nye ladbare BMW i3 virker veldig fristende. Vil du anbefale den framfor en elbil?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2015-09-11 15:57:18 +0100

Heisann! Her er jeg fristet til å svare ja, men kanskje ikke helt ubetinget. Men ja, fordi jeg mener at en ladbar hybrid med hjelpemotor faktisk er mye smartere en enn ren eklektisk bil.

Grunnen er jo åpenbar. Du kjører mye lengre med denne. I BMW i3 som spørsmålet ditt dreier seg om så snakker vi en dobling av rekkevidden. Fra ca 150 km som elbil til ca 300 km som ladbar hybrid. Vil man komme enda lengre - ja så fyller man tanken på nytt om man ikke får ladet. Jeg har personlig stor tro på denne løsningen i biler framover. Det øker både fleksibiliteten og aksjonsradiusen betraktelig.

På BMW i3 hybrid, som faktisk har vært i markedet siden bilen ble i 2013, men som først ved nyttårstider kommer til Norge, er bensintanken bare på 9 liter. Det hadde jo ikke gjort noe om den var litt større. Men det er anteglig lagd slik for at folk ikke skal falle for fristelsen til å bruke den som en bensinbil. Da faller jo liksom mye av vitsen og de gode intensjonene bort.

Motoren er også knøttliten. Bare på 0,6-liter. Den lader kun batteriene og har ingen dirkete kobling med drivverket for øvrig. Den fungerer slik sett som en ren generator.

Motoren aktiveres automatisk når batteriene begynne å gå tomme. Enkelt og genialt! Men selv geniale ting har som regel en skygge side. Så også her.

Denne defineres ikke som elbil på grunn av hjelpemotoren. Det vil si at man ikke har de samme fordelene som en elbil med tanke på bompasseringer, tilgang til kollektivfelt og gratis parkering.

De norske avgiftene gir også den smarte nykommeren en liten klask over fingrene - i form av høyere avgifter. Mens BMW i3 koster ca 250.000 kroner som elbil, må man ut med 328.000 for den vel så smarte og mere fleksible utgaven med hjelpemotor.

Nå skal det da også - i rettferdighetens navn - sies at ikke avgiftene er hele prisøkingen. Det er så klart dyrere å lage hybridutgaven, som har to motorer, enn den rene el-utgaven.

Hvilken som er riktig for deg å velge kommer veldig an på behov for rekkevidde og fleksibilitet. Tenk også på at vinter og kulde påvirker rekkevidden i en elbil betydelig før du bestemmer deg. Personlig så har jeg mest sansen for den ladbare av disse.

En ting er helt sikkert. Du gjør ikke noe feil uansett hvilken av disse du velger. Både elbiler og ladbare hybrider er mer populære enn noen gang!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2015-09-11 11:33:53 +0100

Sett: 139 ganger

Sist oppdatert: Sep 11 '15

Antall visninger