0

Har jeg en mandagsbil?

spurt 2015-08-26 19:02:13 +0200

Hei, jeg er eier av en Hyundai Coupe, 1.6 motor og 2004 mod som har nå gått 226000 km. (Jeg kjøpte den på 159.000 for nøyaktig to år siden) Jeg har tidligere hatt samme type Coupe, men det var en pålitelig bil som gikk og gikk og gikk. Reddet livet mitt gjorde den også i ei ulykke hvor jeg brakk nakken. Derav ble det samme type Coupe IGJEN. Jeg har STORE utgifter så og si hver måned nå... Mye er slitedeler, men ikke før en ting er reparert slår noe annet til som må repareres... Og det er DYRE utgifter som går på motor, temperatur-regulator, ny dynamo, clutch som døde midt i ett lyskryss hvor jeg endte opp med veihjelp. I løpet av to år har jeg byttet komplett clutch TO HELE ganger (mai 2014 og mai 2015) selveste dynamoen + reim, vindusviskermotor foran, vindusviskerarmer, lambdasonder 5-6 ganger (de ryker hele tida på garantien gjennom verksted), fjærbenslagere, termostat, motor drikker olje som jeg drikker kaffe, reg.reim er byttet, ny bremsekalipper, skiver/klosser, stabstag, jordingskabel til batteriet, kyllingbein, hjullagere, låsekasse i førerdør, panservaier, nå har jeg også fått hull i eksosen og løs innmat i potta+ at jeg har byttet viftereim og ei annen reim jeg aldri husker ordet på. Som jente har jeg fått en utmerket peiling på bilens ulyder og ikke minst blitt ekstra god på åssen en bil faktisk fungerer. Og en annen ting...Hyundai er ikke noe billigmerke lenger. Det er svindyrt. Bilen har ingen rust (utrolig nok) og han ser smashing ut på utsiden, men på innsiden aner ingen hva som ligger og ulmer i horisonten.... Jeg kan nevne at jeg fyller på motorolje HVER DAG. Han bruker halve oljen på oljepinnen på ca 7 mil. Jeg har heller ingen oljelekkasje i frostvesken eller omvendt. Vet ikke hvor oljen blir av da det heller ikke er oljeflekker under bilen. Jeg kan nevne at det også lakk girolje her for en stund siden(det er fikset) samt at gassvaieren bestemte seg for å henge seg opp sånn helt uten videre en solfylt dag i juni.En gang hoppet overføringen fra giret helt av, og jeg hadde altså 4 gir i orden. Det var jaggu ikke enkelt og kun kjøre på 4.gir... Så det har vært utrolig mye vissvass med denne bilen. Spørsmålet er nå: Har jeg en mandagsbil? Og...jeg har vel nærmest byttet ut nesten alt av deler på denna bilen her. Det neste som skjer må vel være at girkassa, motoren eller fjærene ryker? Eller drivakslene som jeg aldri har byttet... Føler jeg har lagt ut såpass mye penger på bilen at nå må det bare gå oppover? Alt er jo nesten byttet ut og føler jeg vil tape MASSE penger på å selge han. Hvem vil ha en bil som drikker olje? Håper du kan gi meg noen fornuftige svar eller løsninger :-) Mvh frustrert kvinnelig Coupe-eier.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2015-08-28 16:03:38 +0200

Hei! Takk for langt og interessant spørsmål! Selv om jeg synes det er kjipt at du opplever så mye problemer og utgifter med denne i forhold til den første du hadde og som faktisk reddet livet ditt, som du selv sier.

Jeg har selv jobbet med Hyundai i mange, mange år og kjenner bilene som driftsikre og gode. Denne generasjonen av Hyundai Coupe er pen og fikk da også en god del oppmerksomhet da den var ny husker jeg.

Men det begynner å bli lenge siden nå og mange av bilene har gått langt på de årene siden jeg jobbet med bilmerket. Sist gang jeg var på det lokale bilopphuggeriet fant jeg faktisk igjen flere Hyundai som jeg selv hadde solgt som nye... Det gjorde faktisk litt inntrykk. Jeg følte meg litt gammel og hadde en "stille stund i tenkeboksen" med meg selv.

Jo da jeg begynner riktignok å tekke på årene, enten jeg liker det eller ei. Men Koreanske Hyundai var også et billigmerke for 10 år siden. Det er kanskje også en av grunnene til at de stod der. Med all mulig respekt for merket, men alt er nok ikke like solid her som på en Volvo eller Mercedes. Litt spinklere konstruksjoner og litt simplere materialer er nok litt av årsaken både til holdbarhet og prisen da disse var nye.

Mandagsbiler finnes definitivt forsatt. Det samme gjør Murphys lov - den om at alt som kan gå galt, går galt. Gjerne på det verst tenkelige tidspunkt. Jeg tror vel egentlig ikke at du har en mandagsbil, selv om det føles slik. Jeg tror (vet) at du har en ti år gammel bil av et relativt billig merke som har gått snart 230.000 kilometer og at du er litt rammet av den nevnte loven til Murphy.

Dynamo, clutch, bremser, viftereim, hjullager er slitedeler som må byttes før eller siden. Enten det er BMW, Toyota eller Hyundai det er snakk om.

Oljeforbruk er en kjent sak på disse Hyundai-motorene. Det kommer av slitte ventilstyringer og slappe stempelfjærer og er dyrt å gjøre noe med. Dessverre. Ditt eksemplar er nok ekstra hardt rammet... Så er jo spørsmålet som sikkert både du og veldig, veldig mange andre stiller seg: Når skal man egentlig gi opp og slutte og koste på en gammel og slitt bil? Svaret er ofte: For en god stund siden...

Har man en bil som man liksom ikke klarer å bli venn med, så selg den igjen. Jo - før jo bedre. Det er i alle fall min erfaring . Så får man heller heller ett eventuelt tap der og da og bli ferdig med det først som sist.

Beklager at jeg ikke gir deg et mer oppløftende svar, men håper allikevel at mine tanker rundt dette kan komme deg til nytte.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar