Bilen bruker tidvis mye bemsin og drar dårlig

spurt 2015-06-29 00:32:27 +0100

Hei. Har '91 Mercedes med M103.983 (3.0l) som har begynt å bruke mye bensin og drar dårligere. Saken er at dette skjer bare tidvis. Den kan gå helt fint med normalt bensinforbr, en dag og neste dag virker den "sluggish" med dårlig gassrespons og forbruket går i taket (2+ l/mil). Jeg merker også forandringene under kjøring. Spesielt i motbakker kan den dra dårlig og så virker det som noe "løsner" og den skyter fart. Føles som kjøring med brekket på og så tar det av.. Merker også godt i spes motbakkene at hvis jeg f.eks har halv gass og den drar dårlig, blir det bedre når jeg letter bare litt på gassen.. Jeg skifta til nye plugger (V-line) og da ble det bedre for en stund, men problemet kom tilbake. Prøvde også med iridium plugger. Først gikk den veldig godt, men så ble den sluggish igjen. Nå har jeg bytta fram og tilbake litt med disse 2 nye pluggsettene, jeg bytta tilbake til V-line og den gikk litt mykere plutselig, men stadig blir den tidvis treg. I dag bytta jeg tilbake til iridium, mem ble bare enda verre. Veldig rart for første gamg med iridium gikk den kanskje 5-10% bedre enn med NGK V-line.. Jeg har pønska meg fram til at det må være noe tull med den elektroniske styringa av luft/bensin - blandinga, slik som lambda, LMM, og at variasjonen med pluggene får den til å forandre på blandingsforholdet. Iridiumpluggene har nesten dobbelt så stor åpning og NGK sier iridium utløser gnister lettere med samme volt. Altså ikke mer strøm, men utløser samme gnist ved lavere volt og dermed kan åpningen være større. Og siden katoden(?) av iridium er mer robust kan den også være tynnere og og gi større tilgang for bensindampen. Dette er jeg tilbøyelig til å tro, for den gikk veldig godt i starten. Bedre enn noen gang da den var helt problemfri også. Men jeg tenker, mer effektiv gnist har påvirka hjernen til å forandre blandingsforholdet.. Derfor tror jeg at elektronikken har et problem. Fordeler, rotor, kabler + dyser er relativt nye. Nytt batteri og laderegulator. Har brukt KN sportsfilter i flere år. Rensa det etter disse problemene meldte seg. Lambdasonda ble bytta for ca 15.000 km siden. Men jeg er litt redd at drivstoffsystemrensemiddelet jeg har brukt ca hver 2-3000 km kan skade lambdaen og lurer da på om det kan være den som er den skyldige. Men vil ikke da problemet være konstant? Noen har nevnt OVP-reléet og jeg kan nevne at for 1 mnd siden hadde jeg 4-5 tilfeller av at tenningstrømmen forsvant da jeg vred om nøkkelen for å starte. Tenningslampene slukna og alt var dødt, men når jeg kobla batteriet av og på igjen kom strømmen tilbake... Kjenner du disse motorene godt og kam gi meg noen råd om hvordan jeg skal gå fram for å finne ut av dette. Bilen er ikke verdt noe særlig og er litt sliten her og der, men jeg har ... (more)

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett