Hvor går egentlig grensen når det kommer til feil på bruktbil?

spurt 2015-04-24 22:33:44 +0100

Hei, Benny!

Har en bilhistorie her som jeg svært gjerne ville hatt ditt syn på!

I fjor sommer tok jeg endelig steget fra eldre Corolla til en nyere bruktbil. Valget falt da på en særdeles flott og blank 2010 Skoda Superb sedan med 1.4 liters TSI under panseret. Det ble vel ærlig talt forelskelse ved første blikk. Makan til flott bil!

Bilen ble inspisert med lupe og testkjørt grundig. Jeg fant absolutt ingen feil, og magefølelsen sa at her var det bare å peise på. Jeg prutet ned prisen hos forhandler og fikk i tillegg opp bruktbilgaranti til ett år. To uker senere reiste jeg avgårde med ferje og hentet den nypolerte doningen hjem.

Jeg hadde hatt bilen i noen dager da jeg merket at ikke alt var som det skulle. Under kjøring så merket jeg tydelige dunk fra forhjul samt risting i bilen. Etter ett par besøk hos verksted så ble bilen diagnosert med ødelagt dekk og to dekk ble derfor erstattet. Tåkelys fremme ble byttet i samme slengen grunnet kondens.

Så ble ting litt mer alvorlig... Under kaldstart så begynte motoren å gå ujevnt. Det poppet og smalt under panseret, turboen gikk amok, ventiler klapret og bilen nykket og hoppet under kjøring. Samtidig så fikk jeg en veldig rallybilaktig lyd, noe som ikke helt passer denne Skodaen... Problemet varte i noen minutter før motoren roet seg og gikk fint igjen.

Verksted ble øyeblikkelig kontaktet og bilen ble sendt inn for sjekk. Mekaniker trengte noen forsøk på å få fram lyden, men visste ikke hva problemet kunne være. Hovedkontor ble derfor kontaktet for å finne en løsning. Samtidig så påpekte jeg at det var kommet fuktighet inni baklyset, og ønsket at dette skulle byttes.

Bilen ble hentet uten å bli utbedret. Kondens i lys var vanlig, så lykt ble ikke byttet.

Så var det tid for service. I mellomtiden begynte bilen å lekke vann fra dashbordet i regnvær. Jeg ga beskjed til verksted om å tette lekkasje, samt bytte baklykt som fremdeles hadde vann i seg.

Bilen ble så hentet fra verksted. Lekkasjen skulle være tettet men baklykt ble ikke byttet. Kondens ville uansett bare komme tilbake, så det var ikke noe vits å skifte lykt.

Så kom telefon fra verksted. Motorproblemet var blitt løst! Samtidig så begynte bilen å lekke vann fra dashbordet igjen.

Bilen ble levert nok en gang, der kamkjedestrammer i motoren ble byttet. Samtidig så ble vannlekkasjen utbedret på nytt.

Motoren oppførte seg fint rett etter reparasjonen, men begynte smått å vise antydninger til samme problem igjen. Jeg fikk også en massiv vannlekkasje fra dashbord. Jeg hadde bokstavelig talt en fiskedam i bilen da jeg skulle ut å kjøre om morgenen. Samtidig så var det denne baklykta som irriterte meg. Kort tid etter så begynte klimaanlegget å bråke, før den ene vifta kortsluttet og konket helt ut.

Nå gikk jeg lei. Jeg kjørte den fuktige badstua mi rett til NAF og forklarte situasjonen min. Jeg fikk fullt medhold samt en advokat jeg kunne sette ... (more)

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett