0

Nå trenger jeg virkelig ditt råd benny!har vært hos mekonomen for å feilsøke min bmw 318 e46 som har gått 139000 km. motoren har vært plaget med ujevn

spurt 2011-06-29 12:26:35 +0100

Hei! Nå trenger jeg virkelig ditt råd Benny! Har vært hos Mekonomen for å feilsøke min BMW 318 E46 som har gått 139000 km. Motoren har vært plaget med ujevn tomgang en liten stund, så jeg dro dit for feilsøking. Der fikk jeg beskjed om jeg må bytte hele motoren!!! Jeg forstår ikke hvordan dette kan stemme, for bilen har full servicehefte og den var på oljeservice i januar og siden da har jeg ikke kjørt mer enn noen få tusen km. Har lest en del liknende historier hvor verkstedene anbefalte motorbytte, når det egentlig var snakk om en dårlig ventil eller andre småting. Hva mener du om det? Motoren går faktisk greit, bruker ikke for mye bensin. For å overbevise meg, dro mekanikeren oljepinnen ut mens motoren sto på tomgang og da hørtes det ut som det kom masse trykk/luft fra motorrommet. Er dette et bevis på motorhavari? Håper du kan si noe om den saken! Tim

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2011-06-29 12:46:56 +0100

Heisann.

Dette hørtes litt rart ut – og de burde jo informere deg om HVORFOR hele motoren må byttes. Hvis det virkelig er slik som du sier at det kommer ”trykk” opp av peilepinnerøret så har du en stor kompresjonslekkasje.

Men det bør dobbeltsjekkes om du ikke føler deg sikker på diagnosen. Mekanikere kan også ta feil...

Stemmer det, så er er en ganske alvorlig sak, og har neppe noe med topplokk og ventiler å gjøre. Her er det nok snakk om stempler / stempelringer og slitasje sylindere i så fall.

For å bøte på dette er det borring av motorblokk og nye stempler som er den offisielt riktige løsningen.

Men det kan kanskje gjøres billigere også, litt avhengig av hvor stor slitasjen i sylindere og på stempler er. Du kan forsøke på hone (veldig forsiktig) opp sylindrene og bytte stempelringer – altså ingen helt fullverdig reparasjon, men mye billigere. Hvis det ”bare” er stempelringene som har mistet spennet så kan det funke greit.

Hvis du ikke skrur noe selv, men må sette dette bort så blir det fort dyrt. Det går noen timer med til en slik jobb, og ikke forvent å få noen garanti på ”billigløsningen” Kanskje er en brukt motor allikevel et godt alternativ, men man vet jo ikke helt hva man får da heller.

Håper det ordner seg og at både du og bilen får en fin sommer!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2011-07-03 15:05:07 +0100

Kan det ha noe med veivaskelventilasjonen å gjøre?

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2011-06-29 12:26:35 +0100

Sett: 72 ganger

Sist oppdatert: Jul 03 '11