0

Er BMW dyrere å eie enn Audi VW? Bruktbil til 100 000

spurt 2014-11-19 10:52:03 +0200

Hei! Jeg skal kjøpe meg en ny bil til sommeren for ca 100 000.

Jeg har en Golf nå, og selvsagt er Golf og A3 alternativer. Det kunne vært lurt å kjøpt noe med litt bedre plass, som f.eks en A4 eller en 3 serie. Jeg har sjekket alle bilene i Dekra, og saumfart en del annonser på nettet. Der har jeg fått et inntrykk av at enkelte BMW og Audier er svært påkostet med reparasjoner. Likheten mellom dem er at dem er alle dyre fra 25 000 og opp til 90 000. Dette gjør meg litt skeptisk da jeg kommer til å bruke alt jeg har av sparepenger, og det vil være tragisk om man etter 1måned står der med en bil man må bytte noe feil med ABS og elektronikk på BMW til 30% av bilens verdi, eller f.eks en oljepumpe på A4 til 70 000.

Er dette bare tilfeldig eller har jeg sett på uheldige biler? Er BMW dyrere å eie og ryker lettere enn andre merker eller er dette en myte? For jeg regner jo med at ting ryker på alle biler, og mye må byttes før eller senere, men er BMW og Audi biler som ødelegger økonomien?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-08-17 01:03:02 +0200

Hva med Skoda (RS?), gjerne 5-dørs, som alternativ til VW Golf og Audi A3; - hakket mindre prestisje (for uvitende), men større, mer praktisk og mer bil for penga.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-08-17 12:42:00 +0200

Kloke ord fra Kamerat Rulle her, Skoda er gjennomgående greie biler, i det legger jeg at service og vedlikehold er helt kurrant, og tilgangen på såvel relativt rimelige "orignaldeler" som enda rimeligere tredjepartsdeler - ofte er det bare innpakningen som skiller - er god. Legg til at man får høyt sikkerhetsnivå, høyt utstyrsnivå og markedets beste kundestøtte på kjøpet. Med fare for å bli misforstått, de som kjøper Skoda har et litt annet syn på dette med bil generelt, dette innebærer at det er mindre sjanse for at en Skoda skal ha blitt utsatt det være seg "aktiv" kjøring eller et halvt dusin ungdommelige eiere. Summa summarum, alt dette innebærer at man får mye god bil for pengene, og slipper vonde og tunge verkstedsregninger med påfølgende våkenetter!

Bare så det er sagt: Octavia og Golf er to sider av samme sak, men Octavia er større og gjennomgående bedre utstyrt. Dog ville jeg nok strekt budsjettet såpass at det rakk til en Octavia av siste generasjon, altså den som kom høsten 2013. Det er en vesentlig bedre bil enn forgjengeren, med bedre understell, bedre støyisolasjon, utstyr som adaptiv cruisekontroll og et helt greit infosystem og ikke minst: høyere sikkerhetsnivå.

Du nevner ellers Audi og BMW: jolly fine for de som har anledning til å kjøpe en ny eller nesten-ny bil, men med ditt budsjett ender du opp med en bil som nærmer seg "gammel", Jo flere år på veien en bil har, jo flere eiere den har måttet holde ut, jo sikrere kan du være på at alt som kan gå i støkker, det går i støkker! Når vi også vet at BMW og Audi er relativt sett et hakk mer kompliserte enn f.ex Skoda og VW og er populære blant både unge og eldre would-be racingspirer som innbiller seg at "aktiv" kjøring er tingen, ja da vet vi at MacMurpy sitter i passasjersetet og ler - hele veien!

Som Kamerat Rulle, jeg holder en knapp på Skoda! Ikke nødvendigvis en RS-versjon, du kommer langt med en ordinær ordinær benziner. Unngå dog de små benzinerne frem til rundt 2013...de har en iboende svakhet med kamkjedestrammeren. Jeg tenker da på 1.2 hhv |.4 TSI....mener å erindre at også Skoda hadde dette problemet under panseret. De større benzinerne er helt greie, har nok kraft til norske forhold, og er gjennomgående pålitelige. Velger du en bil med det være seg 1.9 eller 2.0 TDI, har du mer enn nok krefter, men vær ops på at en diesel skal kjøres på momentet, den som jager turtall vil bli meget skuffet. 1.6 TDI er rimeligere og helt grei, men vær ops på at den egentlig er litt som en benziner: du må være litt mer glad i å bruke girspaken her!

En ting til som er vesentlig når du handler bil i denne prisklassen: unngå biler med for mange eiere, og sjekk for begynnende, kritisk rust. Alle biler ruster, spesielt gjelder dette biler produsert fra 2000 og oppover. Tyske biler - Skoda er ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar