Hei, har i vår og sommer lest meg opp om Volvos AWD system, med tanke på å kanskje kjøpe meg en XC70 fra 2006 til 2010. Årsaken til modell blandingen er en utbedring som ble gjort på automat kassene til disse bilene en gang i løpet av 2005 - noe som gjorde at trøbbelet med automatkassene forsvant.
I min søken oppdaget jeg at Volvo utelukkende har brukt Haldex sitt AWD system i bilene i fra perioden. Haldex 1-3 er veldig like i utgangspunktet, hovedforskjellene mellom 1 og 2 er et filter og en styreventil som ble forbedret, mens det på haldex 3 er en beholder (akkumulator) som holder på et trykk slik at bakhjulene får kraft momentant når fremhjulene slipper. Haldex 3 skal gripe inn ved ca 1/7 omdreinings hjulspinn, mens det hos Haldex 1 og 2 vil trenge mer jmfr. med en standard viskosekobling. Største bakdelen her er at disse haldexsystemene trenger hastighetsforskjell mellom akslingene for å gripe inn. Her skal visstnok haldex 3 fungere langt bedre fra stillestående enn det haldex 1-2 gjorde, dels grunnet at den har en forbindelse mellom gasspedal og haldexkoblingen.
Imidlertid er nyere volvoer levert med Haldex4, kom på markedet godt ut i 2007, som har en rekke elektroniske sensorer som gjør at systemet kobler inn på akselerasjon, sving, bremsing m.m. Det er også montert en elektronisk trykkpumpe i Haldex 4, som gir en langt raskere respons. Er litt usikker på om det er mekanisk eller elektronsik pumpe på de siste årgangene med Haldex3.
Haldex 4 ble som sagt lansert i 2007, men Volvo XC70 ble først levert med dette på 2009 modellene som er produsert etter uke 20-22 (ref. Volvo Norge). 2002 modS60 ble etter det jeg kjenner til levert med haldex1, som i likhet med haldex 2 og 3 egentlig er en viskosekobling. Fra 2003 mener jeg på at de fleste Volvoene ble levert med haldex 2, mens haldex 3 ble lansert gradvis fra 2004 og utover.
På siden: http://www.awdwiki.com/en/volvo/ finner du en del nyttig informasjon om årstallene for de forskjellige systemene.