0

På dere i broom. jeg har lest i kommentarfeltet på noen artikler hos dere at det blir anbefalt å sette en pappskive foran radiatoren for at bilen ska

spurt 2012-02-03 12:26:17 +0100

Hei på dere i Broom. Jeg har lest i kommentarfeltet på noen artikler hos dere at det blir anbefalt å sette en pappskive foran radiatoren for at bilen skal bli varmere. Jeg husker så vidt fra barndommen min (har vokst opp i en 240) at det ble brukt, både det og å ha et stoffttrekk foran grillen på vinterstid. Men er det fortsatt slik at dette kjerringrådet kan ha noen effekt? Hva er det i så fall det gjør, bare skjermer mot kald vind? Takk for en god nettside, forresten. Hilsen Arne.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2012-02-03 12:27:21 +0100

Hallo Arne! Det er slik at dette gamle, gode rådet fortsatt fungerer – og anbefales, når kulda virkelig setter inn og bilen har problemer med å holde driftstemperatur (ca. 82 – 88 grader).

Det som skjer når det blir skikkelig kaldt er at fartsvinden som ”treffer” radiatoren blir for kald – slik at radiatoren i praksis kjøler for mye og at driftstemperaturen på motoren synker. Dette har to konsekvenser. For det første så blåser ikke varmeapparatet så varmt som det burde og for det andre bruker motoren mer drivstoff når temperaturen er for lav. Ved å bruke grill-trekk – eller papplate foran radiatoren – så kjøles ikke radiatoren like mye og motoren holder temperaturen.

En del gamle biler for eksempel Volvo PV hadde en rullgardin som man kunne trekke opp foran radiatoren med en slags liten kjetting-lenke inne i bilen. Enkelt og genialt!

Om du bruker en papplate foran radiatoren så ikke dekk til hele og husk å fjerne den når kvikksølvet i gradestokken kryper oppover igjen. Hvis ikke kan fort temperaturen bli for høy og motoren begynne å koke.

Jeg har forresten et spiltter nytt grillterkk til Volvo 240 fra 70-tallet liggende i kjelleren - bare så synd at jeg ikke har noen bil å sette det på...

Ha en fin dag i kulda!

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Selg Teslaen og skaff deg en passende 240 til grilltrekket igjen :-) En mann som deg uten en minst en klassisk Volvo i garasjen...det går jo nesten ikke an!

Norulf gravatarbildeNorulf ( 2019-11-19 16:25:00 +0100 )rediger
0

besvart 2019-11-19 18:38:42 +0100

Som vanlig kloke ord fra Benny, det som kan legges til er at nyere dieselmotorer, i praksis de fleste små sieselmotorer fra rundt 1980 og oppover, har så lite spillvarme at man må finne frem hederskronte metoder fra hine dage for å få litt varme i bilen når gradestokken krypper under 0. Det enkle er ofte det beste...en hvilken som helst stiv og passe tynn plate som kan dekke hele elller deler av området foran radiatoren gjør susen! Man må bare huske å holde et øye med temperaturmåleren, og eventuelt fløtte litt på plata om nåla stiger over de 90 :-) Den foreløbig siste bilen jeg brukte dette på, var min kjære Passat 1.9 TDI fra -98, når det var 0 grader og kaldere tok det 2-3 mil før temperaturmåleren såvidt begynte å bevege seg, og bilen kom aldri, gjentar aldri, opp i normal driftstemperatur. Prisen for et forbruk på lave 0.4 i snitt :-)

RUSSISKE BILER av den edle sorten, altså biler made in SSSR, hadde en annen patent: et sjalusi i ikke-korrosivt metall foran radiatoren. Dette kunne lukkes og åpnes med en wire, også det en knakende god metode. Gamle Opel hadde samme rullegardinpatent som Volvo PV nevnt over.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar