0

Tar sjansen på å kontakte deg for et godt råd ang. min -03 525dat.for 2 uker siden havarerte turboen og jeg har nå fått montert ny org. garrett-turbo

spurt 2013-06-06 15:27:50 +0100

Hei Benny! Tar sjansen på å kontakte deg for et godt råd ang. min -03 525dat.

For 2 uker siden havarerte turboen og jeg har nå fått montert ny org. Garrett-turbo og renset veivhusventilasjonen/skiftet veivhusfilter. (Gjort jobben selv). Ved oppstart ryker det voldsomt og det ser ut som oljen renner rett ut i eksosen (drypper olje fra flexislange under bilen). Den bruker selvfølgelig MYE olje.... Det pussige er at det samme skjedde også da den gamle var montert, altså før turbo-bytte. Den nye turboen er fortsatt fast og fin i akselen. Ingen lekkasjer på luft/oljetilførsel/returslange eller andre plasser rundt turbo. Hva har skjedd tror du?

Meget takknemlig for raskt svar.

Mvh Rune G

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2013-06-07 12:56:21 +0100

Hmmm.... Kan nesten ikke skjønne annet enn at dette er "gammel moro" som er igjen etter den havarerte turboen.

Det kan ligge igjen ganske mye olje og det gir som kjent både røyk, lukt og drypp... Anbefaler deg å rengjøre intercooler og rørgater så godt du bare kan.

Regner liksom med at du har sjekket og dobbelt sjekket alt er riktig montert?

Men det at bilen din bruker olje stemmer ikke helt med denne teorien dessverre.

Det som det da - dessverre - kan tyde på er at kompresjonen forsvinner ned i veivhuset og at olje blir kastet opp igjennom veivhus ventilasjonen. Det er alt annet enn et godt tegn...

Kanskje noen av Broom mange lesere har en annen og mindre dramatisk teori her?

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2013-06-07 17:07:28 +0100

Takk for raskt svar og råd! :)

Skal bruke morgendagen på å gå over det meste på nytt så får vi håpe at det ikke er noe alvorlig. Mistenker oljereturen..... Virker som at oljen ikke går tilbake til motor og sender den rett ut i eksosen (ca 1 ltr.olje/2 min.tomgang). Lover å holde deg/dere oppdatert.

Som Benny også sier, tar jeg gjerne imot flere råd fra lesere her inne.

Mvh Rune G

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2013-06-08 16:03:35 +0100

Problemet er løst. :)

Pkt.1 Oljen gikk ut i eksos pga delvis tett oljeretur. Pkt. 2 Mye eksosrøyk var som du sa pga gamle \"oljerester\" i rørgatene fra turbohavari. Alt er rengjort nå. Ryker noe fortsatt men regner med det lille av olje som er igjen vil forsvinne etter noen mils kjøring/utblås.

Tusen takk for hjelpen, Benny!

Mvh Rune G

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2013-06-06 15:27:50 +0100

Sett: 84 ganger

Sist oppdatert: Jun 08 '13