0

Har en bmw 1999 523 som har gått ca. 220.000km, bilen har automat girkasse, trur ikke at forrige eieren har skiftet automat oljen, lurte på om det er

spurt 2012-04-28 18:11:55 +0200

Hei Benny, har en BMW 1999 523 som har gått ca. 220.000km, bilen har automat girkasse, trur ikke at forrige eieren har skiftet automat oljen, lurte på om det er vits å skifte eller la det stå som den er?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

5 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2012-04-28 22:53:26 +0200

La den være om den fungerer fint. Er det peilepinn, så dra denne opp og se om oljen er lyserød og fin. Om den er mørk og svart er det bare å få Flushet og byttet olje. En service på ca 5-6000;-

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2012-04-28 22:59:42 +0200

Jeg mener den bør byttes, hvis du vil at automaten skal holde lengre. Sjekk fargen, er den rød (noen har en gylden olje) er den ok, er den brun/sort, er den dårlig.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2012-04-29 09:06:51 +0200

Ikke rot med noe som har gått såpass mye, så lenge den fungerer fint. Bytt om oljen ser missfarget ut.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2012-06-30 11:06:42 +0200

Mykje usikre svar her.

Etter så mange år og kilometer, bør oljen på ein girkasse byttast uansett merke, eller om det er såkalt lifetimeoil.

Spesielt om bilen står ute, og ikkje i garasje. Om bilen står ute trekker olja til seg fuktighet mykje raskare, en om du har bilen i garasje.

Når olja over tid trekker til seg fuktighet, øydeleggjer dette olja sine egenskaper.

Bytt olja om du skal ha bilen, men pass på at du får bytta filteret i samme slengen, ellers er det nesten ingen vits i å bytta olja. Dette blir litt dyrare i og med at du må ned med bunnpanna, men det er vel verdt det.

Mvh BMW-kyndig

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2012-07-02 07:56:58 +0200

Skal du absolutt bytte olje, bør du ikke bare bytte olje men også flushe kassen som en tidligere nevnte! Dette fordi bare under halvparten av all oljen i kassen kommer ut ved drenasje. På mange spesielt nye kasser er filteret bare en metall sil. Denne blir rengjort ved flushing da oljen pumpes både tur og retur ved rengjøring. Til en sliK flushing kreves det ofte minst 15 l olje. Girer kassen fint og gjevnt, og giroljen er rød og fin ville jeg ikke på din bil spandert på de store skiftene!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2012-04-28 18:11:55 +0200

Sett: 165 ganger

Sist oppdatert: Jul 02 '12