0

Når bør det skiftes olje på automatgirkassen , (den har gått 168000.) er det noe intervaler på det.

spurt 2011-02-07 21:44:05 +0100

NÅR BØR DET SKIFTES OLJE PÅ AUTOMATGIRKASSEN , (DEN HAR GÅTT 168000.) ER DET NOE INTERVALER PÅ DET.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2011-02-11 08:28:12 +0100

Hei, jeg har en 2001 mod 530 DA som jeg nylig byttet olje og filter på automatkassa. Bilen var gått da 180000 km og det var virkelig nødvendig og få byttet denne. Bmw sier at automaten har livtidsolje(derfor står det ingenting om serviceintervaller i servicehefte) men dette er etter min mening noe tull, olja som kom ut av min kasse var ikke fin og klar lenger.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2011-02-11 10:31:05 +0100

Det står fyllt for livet, men det livet er stipulert til mellom 150-250.000 km av fabrikantene, grovt sett. Altså ut garantiperioden og litt til. På eldre gearkasser er det ofte 30.000 km intervaller, og det er nok ikke så dumt hvis man skal ha bilen lenge. Andre har intervaller på 60.000. Det viktigste tegnet på at olja bør byttes, er nok fargen på olja. Den skal være rød (ihvertfall på de fleste gearoljer). Er den brun/svart, har du kjørt for lenge, og bør gjerne ta 2-3 raske oljeskift. Man får nemlig bare ut ca halve oljemengden ved ett skifte.

Et oljeskift er meget rimelig i forhold til hva disse gearkassene koster å bytte.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2011-03-10 16:54:42 +0100

Var i Dortmund under ferie og var innom ZF-fabrikken som produserer girkassene til bl.a BMW. De sa også at olja bør/må skiftes tidligere. Jeg overhalte den elektro/hydrauliske delen i girkassa på en 98mod 523I steptronic for å få mykere girskifte. Bilen girer nå mykere, samt at de skifter da olje og filter i kassa, samt i bakaksel som mange også glemmer. Totalt 2800kr kostet det sommer 2010! :)

Servicesjefen der ga ett tips om det som ødelegger kassa, som er hurtig giring mellom revers og gir. Tenk \"tusen og en\" når du har den i fri, før du velger ett nytt gir. Er dobbelt så høyt hydraulikktrykk i forovergir som i revers. Han testet bilen min og ga litt gass bakover, for å se om den \"sluret\"/lakk i pakningen!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2011-02-07 21:44:05 +0100

Sett: 274 ganger

Sist oppdatert: Mar 10 '11

Antall visninger