0

Jeg har lest artikkelen din om bruktimport av bil. har selv vært innom tanken på å gjøre dette flere ganger men det har liksom aldri blitt sånn. klart

spurt 2010-02-22 13:23:22 +0100

hei Benny jeg har lest artikkelen din om bruktimport av bil. Har selv vært innom tanken på å gjøre dette flere ganger men det har liksom aldri blitt sånn. Klart det er fristende når man stadig hører om folk som har spart store penger på å hente inn bilen sin selv. Likevel klarer jeg ikke helt å fri meg fra tanken på at det vel gjerne er slik at det er solskinnshistoriene vi hører om, ikke når det går galt? Vil du anbefale en helt "vanlig" mann uten noen peiling på dette om å gå i gang, eller er risikoen da gjerne større enn gevinsten? Jeg lurer også på om hva det er jeg skal se etter for å spare mest mulig ved bruktimport. Håper du har anledning til å svare.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2010-02-22 13:52:59 +0100

Hei Andersen. Du har nok helt rett i at det er de "vellykkede" eksemplene vi hører om. Det er jo ikke like stas å fortelle om det hvis man har blitt lurt eller har gjort et dårlig kjøp!

Å bruktimportere bil krever absolutt ikke store forkunnskaper. Du finner alt du trenger å vite hvis du tar et lite nettsøk. Slik sett vil jeg absolutt ikke fraråde det. Men det er klart du bør gjøre hjemmeleksa skikkelig. Du må finne et riktig objekt i forhold til pris/avgifter og pris i Norge - og du må ikke minst ta forhåndsreglene som gjør at du ikke blir lurt.

Bommer du på selve objektet, altså bilen, hjelper det ikke hvor mye du sparer i utgangspunktet. Du må forsikre deg om at bilen er "hel ved". At stand og kjørelengde stemmer og at det ikke er noen skjulte mangler på den. Jeg anbefaler derfor å kjøpe fra merkeforhandler eller stor bruktbilforhandler. Privatkjøp er langt skumlere, i alle fall hvis du kjøper usett.

Hva skal du se etter? Dette handler jo i hovedsak om pris, så du må sette deg ned med en importkalkulator og så finne biler i utlandet du er interessert i. Så sjekker du "sluttsummen" opp mot det tilsvarende biler blir omsatt for i Norge. Og her skal du ha litt margin før det begynner å bli fornuftig å gjøre, noen tusenlapper blir kjapt oppspist.

Dette er ikke noe hokus-pokus, men det krever altså litt jobb. Hvis ikke risikerer du å gjøre en handel du kanskje kan komme til å angre på i etterkant. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger