Huff og huff - dette er kjedelig... Nissan er jo også kjent for å være både gode og driftsikre biler.
Her er jeg redd jeg må skuffe dere. Nettopp dette er bakdelen med å kjøpe bil privat – det er ingen angrerett eller garanti. Så Dessverre...
Unntaket her er visst tidligere eier har visst om at det “var noe på gang” her – og unnlot å opplyse om det. Da har dere helt klart en sak. Men det er jo ikke akkurat lett å bevise noe som helst her og bevisbyrden ligger nok i stor grad hos dere i dette tilfellet.
Det går jo an å undersøke litt med verkstedet som har hatt service og vedlikehold på bilen og høre om kunden er gjort oppmerksom på at girkassen er slitt / har ulyd etc.eller på noen annen måte har fått beskjed.
Det kan jo faktisk i verste fall - være en grunn til at bilen ble solgt. Girkasseoverhaling er dyrt, og noen mennesker kan være ganske kyniske.
Er girkassa full av bananer og sagflis (eldgammelt triks for å skjule ulyder) – så er jo saken en annen. Da har nok eieren visst om at noe er på gang og kan stilles ansvarlig.
Men etter all sannsynligvis så snakker vi om et hendig uhell her – et dyrt sådan. Som hverken din venninne eller selgeren kan stilles til ansvar for. Shit happens, for å si det på godt norsk.
Du sier ikke noe om dette er en bil med automatgir eller manuelt – ei heller mer om hvilken Nissan modell det er snakk om.
Jeg vet at det har vært noe trøbbel med enkelte Nissan X-Trail og girkasser. Igjen, sjekk med en forhandler om det kan være noen form for kulanset - selv om jeg tviler. Spør du ikke så får du i alle fall ikke noe...
På den annen side, dette er slik som kan skje etter nesten 170 000 kjørte kilometer. Det en anstedig mengde kilometer, selv om det så klart er kjipt.
Nettopp dette er en av grunnene til at biler både gjør og skal gjøre – koste mer hos en forhandler. Disse har et mye større ansvar i forhold til forbrukerkjøpsloven i nettopp slike tilfeller.
Håper uansett at dette løser seg, så lykke til!